Spricka i Y-rör (m8-09)

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Som sagt en m8 -09 som jag har upptäckt att det blivit en liten spricka på. Den är på y-röret precis där de två rören möts så att det bildas ett "y". Är lite oljefukt runt omkring, men den är ju inte speciellt stor.

Så min fråga är vad man bör göra åt det? Svetsa? Nytt y-rör? Antar att man bör göra något, för det är ju antagligen inte bara att fortsätta köra och se glad ut....

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Jo svetsa går bra! Ta det dock försiktigt då det är ett tunt material så du inte bränner igenom för mycket (orsakar störningar i avgaserna) Svetsat en pipa en gång, använde gassvets med ett litet munstycke. Gick hur bra som helst :) Lycka till!

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
se till så att inte grenröret dras ihop av spänningarna när du svetsar, svetsade ett grenrör till en skidoo en gång å då drogs de ihop av spänningarna å då passade inte hålen

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Pappa hjälpte mig att svetsa igår, resultatet blev väll inte helt tillfredsställande. Först provade vi med gas, det fungerade bra på en sida, men sedan la sig fogen ovanpå. Tyvärr så tänkte vi inte på att kyla röret långsamt... Så det sprack igen... Då tog vi mig-svetsen med hyfsat resultat :) Så får hoppas att det fungerar nu!

Last edited: