spricka i cyl. hålet?!

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Tjena ha totalrrnoverat min rev 03 me borrade smörjkanaler, en ny cylle, wiseco kolvar o packboxar samt packningar förstås. Jag fick igång den o drn gick skitfint o jag va gladefter ett tag när jag ha dragigy igång den nåra ggr så börja den gå på ena cyllen samt att de minska me kylarvätska å den gick skit. Jag to in den i gataget å skruva bort toppen o blir stirrandes me blicken..! Va f*n e de där?! Då hade ena hålet i cyllen spruckit på två ställen ut mot kylarvätskan. O de va int nå små sprickpr heller.. detta ledde till att de läckte in kylarvätska i båda cyllarna, smörjde ej tillräckligt, ränder rakt ner från toppen ti botten av cyllarna som 1000 sandpapper ungefär.
Så nu e frågan ha detta hänt nån annan? Jag ha dragift me moment översllt men va fan? Mycket besviken o vet ej om man kan rädda cyllarna! Dock tror jag de int e nå problem att fixa båda sprickorna..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
"Ena hålet i cyllen"? Vad menar du, är det cylinderloppet i en cylinder eller i en port i ena cyllen?
Du får nog förklara lite bättre, kanske sätta in en bild eller två.

Hade du luftat oljepumpen och fått ut luften ur slangarna mellan pump och munstyckena o vevhuset?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Hmm tror int jag fick me allt jag tänkte haha..
De jag menar e gänghålet i cyllen som man drar fast toppen i, de hålet, ett av alla dom sex. Tänkt ladda upp en bild, nån som vet hur?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
De har inte använt fel bult i hålet ? Vet att 600 har två bultar till toppen som är längre än dom andra.

Men hur kan det där här leda till att du fått kylvätska in i loppen !? Borde det inte göra sålänge du inte har en spricka i cylinderloppet.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vildgängat, (dragit i skruv snett alltså), så att skruvhålen spruckit pga överbelastning? Tycker det ser ut lite åt det hållet.
Hur som helst kan det räcka om en eller fler skruvar inte drar riktigt för att få kylvattenläckage in i cyl.

Viktigt också att man gör ren gängor både på skruvar och i gods, speciellt när man ska skruva i aluminium.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk