spricka i chassi

arreman

Medlem
27 jul 2007
40
0
1
byske
går det att laga sprickor till främre boggi infästningen i chassit å få det att hålla eller är chassit skrot om de är sprickor?
hur lagar/förstärker man på bästa sätt ?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
främre infästningen? är de inte de bara ett hål i chassit som bulten går igenom??...
om så vore så äre bara nita på en ny plåt utanpå detta...ev. svetsa sprickan.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de kan gå..men hade då svetsa dom först..sen smacka på förstärkningarna..
kan ju inte bli sämre:)
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
hmm.. är det aluminium som är sprucket så kan det vara svårt att få till det själv kanske?? såvida du inte råkar ha utrustning och kunskaperna för att svetsa aluminium?? Jag skulle nog ha borrat stopp i sprickan, så att den inte kan bli längre. sedan på med förstärkning.
Nu är inte jag någon aluminiumsvetsare, men är det inte så att man kan få härdsprickor om man har otur?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
om det är fästhål på sidan av tunneln där det spruckit hade jag slipat ur sprickorna med en liten kapskiva på en dremmel sen låtit nån svetsa igen det, utan på det hade jag popnitat en 2-3mm tjock järn/rostfri plåt som förstärkning.
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Hade ett Indy chassi som spruckit 1dm vid vardera boggie infästning. Frågade min far som är alu. svetsare att svetsa dom åt mig och han sa att det inte va någon mening då det ändå kommer att spricka runt om. Han sa åt mig att borra stopp och förstärka med aluplåt och popnit eller helst bult och mutter med bricka.

Men min farsa kanske har blivit lat efter att ha svetsat åt skoter åkare mycket på -90 talet.
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
jag hade 2st sprickor i vardera skena ifjol, lämnade in på firma och dom svetsade det bra och snyggt men det gick bara 2-3helger så sprack det upp igen, dock så förstärkte jag inte med någon plåt på det.
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
jag hade 2st sprickor i vardera skena ifjol, lämnade in på firma och dom svetsade det bra och snyggt men det gick bara 2-3helger så sprack det upp igen, dock så förstärkte jag inte med någon plåt på det.
Spricker runt svetsfogen då alu blir sprött efter att ha svetsas. Skulle svetsa en spricka i framskärmen på min EVO innan lackering. Fronten är i alu på dom bilarna. Farsan sa att det va bättre att limma efter som alu åldras (blir hårdare om jag inte minns fel). Tydligen så va det så att ju äldre det blir desto svårare blir det att svetsa också.

Har sett dom som haft sprickor i skenor har borrat stopp och sedan förstärkt med ca. 2mm järn/alu-plattor. Tydligen det som funkar på skenor.