Spricka i chassi på m7

Jansson_

Välkänd medlem
11 jul 2007
110
0
6
Sörmjöle :)
hej jag har en m7 som jag just har hittat en spricka i chassit på
jag fundrer på om det är vanligt skoter har gått 175 mil och är inte alls våld körd med på något sätt. tacksam för svar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Om det är en spricka/veck som sitter i närheten av främre boggie infästningen så är det ett ganska vanligt förekommande problem på
M & CF modellerna.
Förstärkningsplåtar finns att köpa.




.
 

Jansson_

Välkänd medlem
11 jul 2007
110
0
6
Sörmjöle :)
väcket är juh framför drivaxeln just där den rundade delen av tunneln är svetsad å de är just bakom den svetsen det har spruckit.. var nog otydlig med detta :rolleyes: hehe
vad går det att gör åt detta svetsa den eller e de lönt nån som har erfaren het av detta ??
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Borra antingen i sprickan så att sprickbildningen slutar och förstärk sedan med en plåt, eller si TIGar du igen den kom bara ihåg att borra i sprickan innan du TIGar annars fortsätter det spricka där.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Jag skulle ta kontakt med Arctic-Cat och höra vad dom säger. Dom kanske lagar det på goodwill (jag tvivlar men man vet aldrig). Själv har jag precis bytt hela främre delen av chassiet så den borde vara ok :)
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
Kollade av nyfikenhet på en M5 i en butik här i Östersund, och där var svetsarna spruckna på samma ställe..
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Det är sällan som Arctic Cat/återförsäljare reklamerar sprickor och veck i chassien. Då detta till 99 % beror på handhavandefel av föraren.

Samma gäller M-mattor där man klagat på kammar som släpper. Tänk då på att M-mattorna är inte gjorda för högre hastighet än 100-110 km/h.

Johan Haraldsson
Inlandets.se
Lycksele
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är sällan som Arctic Cat/återförsäljare reklamerar sprickor och veck i chassien. Då detta till 99 % beror på handhavandefel av föraren.

Samma gäller M-mattor där man klagat på kammar som släpper. Tänk då på att M-mattorna är inte gjorda för högre hastighet än 100-110 km/h.

Johan Haraldsson
Inlandets.se
Lycksele
Visst finns det något som heter "handhavandefel", men i vissa fall är det helt enkelt inte tilllämpligt.

Jag skulle vilja påstå att detta inte är handhavandefel, såvida agenturen/tillverkaren anser att det är handhavandefel att köra skotern ur garaget??

Detta är ju inte första sprickan i ett nyare Arctic-chassie...
 

Jansson_

Välkänd medlem
11 jul 2007
110
0
6
Sörmjöle :)
i mitt fall så var det en självklar reklamation enligt kgk dom bad återförsäljaren svetsa om de inte skulle hålla skulle hela främre delen bytas
så jag har då blivit nöjd i mitt fall :D
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Borra antingen i sprickan så att sprickbildningen slutar och förstärk sedan med en plåt, eller si TIGar du igen den kom bara ihåg att borra i sprickan innan du TIGar annars fortsätter det spricka där.
Man hindrar inte sprickbildningen genom att borra.
Det enda man kan göra är att svetsa de.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Man hindrar inte sprickbildningen genom att borra.
Det enda man kan göra är att svetsa de.
sprickan finns där redan och jo man hindrar sprickan från att bli längre vilket det kan göra om man bara svetsar.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
sprickan finns där redan och jo man hindrar sprickan från att bli längre vilket det kan göra om man bara svetsar.
Hmm...Har svetsat alu men aldrigt borrat när man svetsat igen sprickan (förbi):hmmmm:
har ews..............:)

Mvh/
Bola.......