Sprängskiss rotax 377

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Finns det någon som har, eller vet var jag kan hitta en sprängskiss till rotax 377. Har googlat omkring lite, men hittar inget. Skulle främst vara intresserad av tändningen, inställning osv. Men gärna hela motorn.
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Njaa, egentligen har jag inte hittat felet, så jag tänkte prova byta konding, brytare o ställa in tändningen, har bytt insugsgummit nyss o den verkar gå bättre, men jag har nog inte kört den riktigt extremvarm iofs..
Det började igår i blötsnön. Den började först misstända, sen gick den extremt hackigt och dåligt, jag lät den svalna med 5-10 minuters mellanrum (var i skogen och tvungen att ta mig hem på nåt vis)... Jag befarar det värsta, att den har värmenypit, för den fick jobba på ganska ordentligt, men jag tänkte att jag provar de billigare reparationerna först, =D det är ju ändå förbrukningsartiklar så det är inte till nackdel att byta hursomhelst. Tyckte igår (i mörkret) att en stiftet var ljusare och det andra mörkare, och det gör mig lite orolig för motorns hälsa...

Jag har tänkt riva isär o renovera upp hela skotern under kommande sommar, men hade ju velat köra nu i vår i allafall utan några större projekt.

Tips på vad mer jag ska kolla upp tas emot med stor tacksamhet förstås =D
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag hade ett tändningsrelaterat bekymmer i min första skoter. Ockelbo 400-81. Med varm motor så var den orkeslös med smällar i avgasröret till o från vid körning. Nästa dag kunde den gå bra igen, för att sedan börja om igen. :)
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Hahaha! Det är precis samma visa här, och samma maskin också, rackelbo 400-81...
Hmm, kanske "ska vara så" .... får ta fram rondellen och skära upp lite luftkylningsluckor i huven kanske. För den går alltid bäst vid tio minus och kallare. Plusgrader och hårt arbete gillas visst inte nåt vidare... spännande att ha en sån motor i ett ul-flygplan... =D
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Om du har samma bekymmer som jag hade, så kan det vara en eller flera trasiga tändspolar(ignition coil). Eller att brytarna behöver ställas in(om det är den modellen).
Kondensatorproblems åxå iofs?
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Jo, det är ungefär ditåt min funderingar lutar i nuläget, sitter och funderar på om det fungerar med biltändspolar??? tror jag ska prova iaf... om inte annat för att utesluta det som felkälla, och om det fungerar kan de gott och väl få sitta kvar som reserver =D


EDIT-
Nu har jag analyserat läget litegrann, när motorn blir ordentligt varm så börjar den ruska o ha sig, och blir bra mycket klenare, vilket borde betyda att den går dåligt/ojämt på ena cyllen... troligen den som hade mörkare stift... snaran kring felet kanske börjar dras ihop något iaf =D

EDIT II-
Nu är komptest gjort, och det visar löjligt låg, men väldigt jämn komp på 8kg/cm² så jag hoppas iom det att cylindrar o kolvar är i ordning, och att problemet beror på tändningen...
 
Last edited:

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
kolla cdi boxen, är det inte den så är det packboxe......
Jag har inte kikat närmare på den här motorn ännu, men jag tror att den har brytare och kondensator, fram till 1982 eller ngt liknande. Ska kolla upp det lite bättre... vore iofs skönt om det var cdi, lite dyrare förstås, men så mkt enklare att byta =D

EDIT- Nu är brytaravståndet justerat, brytarna hade klappat ihop fullständigt, skotern är mycket starkare och piggare, men ena cyllen går fortf. ojämt när den blir varm, så nu har jag iaf beställt nya kondensatorer. Nästa steg blir förmodligen tändspolen, och sen är det väl bara att bita i suräpplet och riva isär cyllarna, hona o byta kolvar, vilket jag dock hoppas slippa.
 
Last edited:

darkien

Aktiv medlem
16 feb 2007
56
0
1
luleå
hade samma fel dock va de på min mag 338 men de va ena tändspolen som fick cpryck då den blev för varm så de kanske kan va värt o testa byta
 

ockelbo-4000

Medlem
27 sept 2008
6
0
1
sundsvall
Hahaha! Det är precis samma visa här, och samma maskin också, rackelbo 400-81...
Hmm, kanske "ska vara så" .... får ta fram rondellen och skära upp lite luftkylningsluckor i huven kanske. För den går alltid bäst vid tio minus och kallare. Plusgrader och hårt arbete gillas visst inte nåt vidare... spännande att ha en sån motor i ett ul-flygplan... =D
hej hej. om den går best vid ca 10 minus så prova att byta munstycke i förgasaren för skotern är antagligen körd i fjellena där de är annan luftfuktighet
 

habba

Aktiv medlem
1 jan 2000
88
0
6
Sverige
Jo, det är ungefär ditåt min funderingar lutar i nuläget, sitter och funderar på om det fungerar med biltändspolar??? tror jag ska prova iaf... om inte annat för att utesluta det som felkälla, och om det fungerar kan de gott och väl få sitta kvar som reserver =D


EDIT-
Nu har jag analyserat läget litegrann, när motorn blir ordentligt varm så börjar den ruska o ha sig, och blir bra mycket klenare, vilket borde betyda att den går dåligt/ojämt på ena cyllen... troligen den som hade mörkare stift... snaran kring felet kanske börjar dras ihop något iaf =D

EDIT II-
Nu är komptest gjort, och det visar löjligt låg, men väldigt jämn komp på 8kg/cm² så jag hoppas iom det att cylindrar o kolvar är i ordning, och att problemet beror på tändningen...
8kg i komp är nog ungefär det den ska ha.
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Jag har inte kikat närmare på den här motorn ännu, men jag tror att den har brytare och kondensator, fram till 1982 eller ngt liknande. Ska kolla upp det lite bättre... vore iofs skönt om det var cdi, lite dyrare förstås, men så mkt enklare att byta =D

EDIT- Nu är brytaravståndet justerat, brytarna hade klappat ihop fullständigt, skotern är mycket starkare och piggare, men ena cyllen går fortf. ojämt när den blir varm, så nu har jag iaf beställt nya kondensatorer. Nästa steg blir förmodligen tändspolen, och sen är det väl bara att bita i suräpplet och riva isär cyllarna, hona o byta kolvar, vilket jag dock hoppas slippa.
Vilket brytaravstånd gäller? Har en Rotax 503 med brytare som jag ska byta brytare och kondensatorer på men finner ingen instruktion hur man ställer in tändningen.

Någon som kan?
 

rognas

Medlem
18 dec 2008
10
0
1
Östersund/Torvalla
Halloj i tråden..

Vet inte riktigt om detta kan vara till någon hjälp men det är värt ett försök i alla fall.. Min granne köpte en sprackans ny instruktionsbok till sin Aktiv Karibo på det här företaget. Kan kanske vara värt ett telefonsamtal till pojkarna för att höra sig för om elschema...

EDIT:
Tror att han betalade en hundring för boken som levererades hem i brevlådan med ett inbetalningskort, smidigt och bra.

//Rognas

Mattssons Skoterservice

Telefon: 0976-10100
Besöksadress:
Industrivägen 1
VUOLLERIM

Hemsida

www.mattssonsskoter.se

Utdelningsadress:
Box 29
960 30 VUOLLERIM
 
Last edited: