Sportskoter i 15 000 kronorsklassen

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Vinter börjar närma sig med stormsteg (iallafall i mina drömmar ;) ) och jag har börjat fundera på att skaffa en ny skoter.
Kriterier:
- Vill att den ska vara rätt bra i lössnö
- Ska inte vara några problem att blåsa på efter leden i flera mil
- Ska hällst inte vara för slö
- Ska gå att leka med (småhopp/burkningar osv)
- Driftsäker, vill gärna undvika att stå halva vintern och skruva
- Det är en fördel om man kan komma upp i 100km/h
Det är ett plus om den inte drar allt för mycket bensin också.

Min budget ligger kring 15000:-

Tacksam för alla tips jag kan få.

MVH Micke
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
köp

en indy 500 driftsäker bästa framvagn för där pengarna ska du ut i lössnö åå sånt välj sks båda toppar runt 130-140km/h
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Lynx GLS

Helt klart vettig skoter xc60098a tipsade om. Indy 500 är enligt mig bästa sportskotern för de pengarna tillsammans med Lynx GLS 3600/3800. Jag kör själv en 3-6:a från -91 och är kalasnöjd.

Den är otrolig i djupsnön tack vare 40*332 cm matta, trots att kammarna är låga. Den flyter i stället för att gräva sig genom snön, precis som alla gamla Lynxar. Motorn, en slidmatad Rotax 536:a är perfekt i chassiet. Ligger på drygt 70 hästar vilket räcker till, klart att man ibland önskar mer. Då finns å andra sidan 3800:an med antingen en 583:a eller 643:a under glasfibret.

Jag har själv Öhlins och Fox istället för originaldämpare, ett tips är att leta efter maskin med bättre dämpare än oljesvamlet som satt original på alla äldre skotrar.

Jag har under vintern legat på 2,3-2,4 l/mil vid hård- och lössnökörning. Vid längre sträckor och sansat tempo kommer man under 2 liter milen. De gamla slidmatade Rotaxsnurrorna är driftsäkra som få.

Så, en GLS är mitt tips. Täcker in alla dina kriterier!
 
Last edited: