Sportluftfilter

L

linus11111

nån som vet om en riktigt bra sportluftfilter gör att man får mer effekt?..hur sätter man dit ett luft filter`?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Eftersom att skotrar inte har några luftfilter så kommer en skotermotor inte att gå bättre av att du monterar dit ett, även om ett sportluftfilter inte begränsar lufttillförseln så mycket så går det ju lättare helt utan...

Att byta ut originalluftburken mot lösa filter kan ev. ge en liten effektökning men det kan också resultera i en skuren motor eftersom att bränsle/luft-blandningen oftast blir tunnare av ett sånt ingrepp.
Med andra ord, man bör veta vad man håller på med om man ska fiffla med sånt här!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ehhm av et sportluftfilter får man jo mye bedre gassrespons ++ noen små ekstra hk..!!
Det at fuel/luft tilførselen blir mindre går att gjøre noe med man dyser helt enkelt om..!!! vet ikke hvor du har den informationen din ifra moderator..?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Tja, jag får väl inte informationen från nått speciellt ställe, använder bara sunt förnuft och skriver några rader...

Det stämmer att "sportluftfilter" ger bättre gasrespons och mer effekt, av den anledningen att dom släpper igenom mer luft än vanliga luftfilter.
T.ex. en bil känner av det och ger också mer bensin vilket tillsammans betyder mer effekt.

När det gäller skotrar (vilket jag antar att det gör eftersom att det här är ett skoterforum) så finns det två problem.
Dels så har dom inga luftfilter och eftersom att ett sportluftfilter inte ökar luftgenomströmningen utan minskar den mindre än ett vanligt filter så kommer inte skotern att gå bättre om man lyckas få fast ett sånt filter nånstans i luftburken.
Om vi sedan antar att man byter ut luftburken som jag skrev i förra inlägget så kan det göra att motorn andas lättare, men eftersom att en skotermotor inte kan känna av att luftmängden ökat utan ger ändå samma mängd bränsle så blir blandningen snålare.
Som vår okände gäst skriver så kan det justeras genom att man bestyckar om förgasarna men det är svårt att få till och inget jag tycker att man ska göra som vanlig hemmapulare.
 
E

Ej medlem/rogga

har haft på min för att jag inte fick burken att passa (annan motor)
på min blev det sämre gasrespons kan jag meddela självklart ombestyckat
vissa skotrar får sämre vissa får bättre beror på motor och burk
(sen en rätt avstämd burk ger alltid bättre respons/effekt till en tvåtakt)
 
L

linus11111

men varför sätter man dit ett sportluftfilter?...har en ss440 -83 tycker ni de är nödväntidgt att börja med de?...väger luftburken mycket?...hade!
 
G

gästen

såg annons i nya snowmobile om k&n luftfilter till skotern. Så nog borde skotrar ha luft filter?
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Njae,inte i nån av mina elva har det varit nåt annat än ett snöskydd.
Själv så skulle jag nog låta ss:en vara som den är.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ang. luft och sportfilter samt luftburkar.. . .

det är väldigt smidigt med luftfilter istället för att ha luftburken kvar eftersom de tar upp mkt. mindre plats. .men iaf. Timbersled har som många andra försäljare och tillverkare lösningar på luftfilter... kolla på denna länken så förklaras de lite hur de funkar och vad dde är bra för..
http://www.timbersled.com/RamAirSystems.htm
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
Men om man tar bort luftburken å sätter dit sportluftsfilter å sedan så ställer man om luft/tomgångsskruven. borde det inte funka bra då, utan risk för att motorn skär?
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
luft/tomgångsskruven är väl bara reglering för tomgång och lågfart upp till kanske 1/4 gas, eller har jag helt fel?
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Är det verkligen snö som kommer in genom luftfiltren då? Är det inte snö som smälter och motorn drar in vattnet från snön? :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
gästen skrev:
såg annons i nya snowmobile om k&n luftfilter till skotern. Så nog borde skotrar ha luft filter?
Hur är det med nyare fyrtaktare? brukar ju kunna vara turbo å så på dom. Borde vara nån typ av luftfilter på dom tycker man.