Splitt ny m8 le 11 spikar

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Jag har köpt en ny m9 för ca 2 månader sen och kört ca 40 mil med den har gått bra hela tiden, Men efter försa servicen tyckte jag den gick lite konstigt men det var inte mkt, Sen var jag och körde idag (på 98 oktan) och skotern går bra men sen när jag kört en timma kommer fel meddelandet "OCTN" upp på displayen och skotern går som ett ass och nästa spikar och vill dö på full gas.
Jag slår av skotern ringer återförsäljaren och berättar om problemet då visste inte han vad det berodde på men skulle ringa upp.
När skotern fått stå en stund och jag drog igång den gick deen bra igen i en timma sen kommer fel meddelandet upp och den börjar göra likadant igen.
Försäljaren ringer upp och berättar att en till i sverige har haft samma prblem med sin nya m8 men hällde oktan booster så försvann det.
Men jag tkr inte det verkar vara nå fel på soppan eftersom den går bra tills felmeddelandet kommer upp... :S sen har jag bara hittat STP's power booster men står inget om hur mkt den höjjer står bara att en flaska i en 60 liters bil tank höjjer oktanen... med det menar dom vad fan då ?
Kanske du som hadde det här problemet ser detta och hgar nått svar hur ni gjorde sökte igenom ecu'n ? :S
tacksam för allt som kan hjälpa !

Btw vet att jag har garanti på skiten men han skulle ringa när han kunde komma och kolla programmet.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
den går bra fram tills den känner av att den "spikar"då går den in i ett läge som stryper ner.

min har gjort så en gång.det var när jag hadde tankat på statoil i persön.dom verkar ha dålig kvallite på bränslet.
tankar alltid annars på ok eller statoil i boden utan problem.

gammalt bränsle är min gissning.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.908
891
113
Kramfors
Ja mackarna har inte alltid 98 okt i sina tankar!! Men kolla även att tanken är avluftad som den ska och inte bygger vacum öppna tanklocket när den börjar jäklas tvärstanna och lyssna eferr pysljud när du öppnar locket. (motor avstängd)

Och ska du köra någ bra bränslebooster så kör paybacks drivmedelsförstärkare. StP är ju en bra rengörare också men ger ingen permanent skydd för motorn som att köra paybacks boron boster. Ingen av dessa eller andra andra påstådda boostrar ger någ ökad okt som märks (ytterst lite). Enda sättet att få bort spikningar på taskig 98 eller 95 okt är att köra i närmare 10% etanol eller strax mer . Jag TROR insprut klarar ge på den extra soppa som 10-15% etanol innebär och tvåtaktsoljan bör inte skickta sig på så lite etanolinbland. OBS TROR. Vill man vara helt säker på att oljan inte skär sig så kör på tvåtaktsolja för sprit för säkerhets skull.
Bäst vore såklart att bänka/mappa in motorn med ca 15-20% etanol så man är säker på att den ger rätt bmp värde. Då kan man köra 95-98 okt och etanol och vara säker på att den ger full tändning och effekt.

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Okej tackar för svaren jag tankade på statoil i gammelstan har varit och tömt tanken idag och fyllt på med 98okt från shell. Har inte hunnit köra än men ska imorn och testa. Förhoppningsvis funkar det som det ska nu. Men det där med tank locket lät också intressant ska kolla det också !
Mvh Viktor

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Okej tackar för svaren jag tankade på statoil i gammelstan har varit och tömt tanken idag och fyllt på med 98okt från shell. Har inte hunnit köra än men ska imorn och testa. Förhoppningsvis funkar det som det ska nu. Men det där med tank locket lät också intressant ska kolla det också !
Mvh Viktor
Hur gick det för dig då? Jag har också fått ett OCTN meddelande efter ett längre gas på drag efter en sjö. Löste det sig för dig?

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
nix det löste sig inte med att byta soppa. felet sitter mest troligt i knacksensorn har vi konstaterat så jag ska få en ny så fort som möjligt.
Under tiden har jag "inte" stoppat en liten packnings bricka på den och gänga fast så det funkar fint... så efter att jag "inte" gjorde det har den gått bra. mvh Viktor

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Läste på nått amerikanskt forum att man skulle kolla att givaren var åtdragen riktigt hårt.
Sitter den iskruvad för löst skulle den tydligen bli känsligare??