Spikningar

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Hej. nu har den rasat =( (670-95) en 5 cm lång skärva har lossnat från höger kolven, ovan ringen å 5cm i bredd. vad sjutton beror detta på, den nöp inte fast utan det märktes efter körning när skotern skulle startas igen, och den gick absolut inte magert! Ett par "förståsigpåare!" påstod att det berodde på spikningar.. är det dålig soppa i mackarna? eller vatten i tanken? ngn som vet lite om detta fenomen, om jag nu smäller ihop den vill jag ju inte att samma sak ska hända igen så jag är tacksam för synpunkter. // Anders
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rotax Kolvar !!!!

Hej !!

Precis samma sak hände 3 av mina polare med någon veckas mellanrum.......

* 98 Formula-Z 670 ( 450 mil. )
* 97 Mx-Z 583 ( 400 mil. )
* 92 Lynx Cobra 536 ( 850 mil. )

men det hände medans de körde, så motorerna bara dog....
Alla 3 var på Höger cylinder.....
På 670 motorn bröts även ringen av varpå bitar av den, även skadade toppen.

OBS !! Ingen av kolvarna visar tecken på "SEN" tändning !!

häls. 2stroke

" Kör med insidan & håll till höger i spåren !! "
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
kolvskrammel

Har troligen löst problemet, i cyllen finns vändkanter och troligen har kolven skallrat pga av slitage å helt enkelt spruckit, sen har småbitar släppt och orsakat ett större ras då. kan tillägga att den gått 650mil. finns inga tecken på fel i tändningen här heller och som sagt den har inte gått magert.
 

Lynx_Racing

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Gällivare turkiet
....

samma sak hände för mig.. men det var på båda kolvarna, men det kan vara p.g.a. att min wire till oljupumpen gick av så jag körde utan olja ett litet tag men det var långt innan det hände med kolvarna, men den kan ju ha tagit skada av det och bara blivit värre.