Spikningar pro x2 800 slp pipor.

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
Har nyss köpt en polaris Pro x2 med slp pipor rensad luftburk.

var ute körde i dag på isen då jag såg att temp lampan blinkade stannade kollade vad de kunde va såg man den där texten om att den spikade

"jippi" tänke jag, så vad kan detta bero på?

ska kolla stiftens färg snart se hur blandningen är, men kan det bero på det?

all hjälp uppskattas :)


EDIT

var ute och kollade nu på stiften då jag såg att dom var lite bleka, så den lär ska vara lite tunt bestyckad.

Kan ju även tilläga att den spikar bara på fullgas
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
bensinläckage förgasare, spruckna insugsgummin. skulle slå vad om att det är nåndera.

mvh
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
3 okt 2006
48
0
1
skellefteå
om du var och "plågade" en längre repa så bygger piporna upp ett för högt "tryck" komp och du får spikninga pga av de, de är därför man ska köra med slp:s topp framtagen för piporna de är inget båg dom förbränningsrumen på den toppen är 3kubikstörre än orginal men har en annan utformning så man tappar ingen efeckt men man besparar sig spikningarna vid längre fullgasrepor. Det är inte bara en risk att kolvarna och toppen spikar sönder utan även att godset i kolvarna spricker mellan kolvringarna pga belastingen piporna ger.

kör med slp pipor själv på min pro x2 800 men jag har även digatron (avgastempmätare) och märker att så fort man kör ut i lite snö eller där de går tungt så stiger avgastempen farligt mycke farligt fort..

nu vet jag inte vad du kör med för setup förutom piporna, men jag kör med slp topp, v-force3or, portade burkar, och öppna filter, piporna såklart.. om de är runt -15 så måste jag köra på 510 pto och 520 mag om jag vill kunna vara ute och leka i djupsnön lite. Men ska jag bara köra led så kan jag gå ner ett steg, den höga bestyckningen beror mycke på dom öppnafiltrerna.
självklart kan man gå ännu lägre på bestyckningen och få en bättre gasrespons men till ett pris.. man kan inte köra på fullgas mer än några sek.


så summasumarum så åker du dubbelpipor och inte med topp gjord för det och bestyckning i de snålaste laget så får du räkna med att inte kunna gasa ute på sjön