Spi vkit freeride

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Det är ju en del problem om man inte har dessa specialverktyg men inget omöjligt om man är lite skruvkunnig o har någon timma över. Primärvariatorn tar du lös med vattentricket och använder bulten som sitter där.
Sekundärvariatorn är klurigare. Man bör ha ett av dessa verktyg som håller övre drevet i kedjehuset på plats så man slipper riva hela kedjehuset. Då kan man lossa bulten som håller sekundäraxeln och gänga in verktyget så att övre drevet stannar kvar på rätt plats när man drar ut sekundärvariatorn och axeln. Har sett att det finns ett annat verktyg med Torx som gör att man kan lossa torxskruvarna på sekundärvariatorn och ta loss den utan att axeln behöver lossas. För trångt för vanliga verktyg tyvärr.

Som om det inte var nog behöver man sedan ett stycke gängstång mod M10 eller grövre, en hög med stora brickor, en aluminiumklump eller liknande som går in i sekundäraxeln. Den ska sedan snedkapas på mitten och träs på gångstången. Sedan ska den in i axeln och dras åt där så att den expanderar och då fastnar inne i axeln. Då kan man med ytterligare muttrar o brickor låsa mot helixen och lossa på skruvarna så att fjäder mm kan expandera och lossna lugnt o försiktigt.

Det är en del fler små moment i allt detta innan man är klar så jag rekommenderar verkligen att man kollar lite på Tuben mm innan man sparkar igång. Hoppas du någorlunda fattar hur jag menar, tog det hela ur minnet o det var ett tag sedan jag gjorde det.

Lycka till!

Mvh
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Att riva kedjehuset tar ca 2-3 minuter och oljan kanske ändå behöver bytas inför säsongen. Byt ut 2 av bultarna på helixen mot ca 20 cm långa gängstänger med muttrar på baksidan av sekundären och dra muttrarna i botten. Lossa de andra 2 bultarna till helixen och lossa sedan muttrarna på gängstängerna simultant. Då åker den sakta men säkert ut. Detta gick enkelt och tog inte allt för lång tid.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
som eing9911 skrev. Kedjehuset är ingen stor operation att riva, även om det sitter ett batteri där. Kan vara bra och göra ändå då kedjespänningen kan vara nog så klurig att få till på dessa så då kan du passa på att få en korrekt spänning på kedjan i samma veva. Längre bultar i helixen brukar inte vara något problem. Kom ihåg att flytta med plastbrickan i gamla helixen mot den nya. om det inte följde med nya vill säga. primären är samma lika, långa bult till koppen som håller fjädern.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Måste erkänna att det med gängstång direkt i helix o primär verkar smidigare.
Irriterande att jag inte kom på det själv bara:)