SPES-pipa till Phazer. Bra eller dålig?

marle

Medlem
16 dec 2006
44
0
1
Umeå
Hej!

Jag har fått nys om en SPES trimpipa till en Phazer.

Det som jag undrar över är om det är någon som har någon erfarenhet av dessa pipor?
Vad sägs dom ge för effektökning?
Funkar de bra?
Har någon kvar papper på pipan som talar om bestyckning mm och i så fall kan jag få en kopia eller via mail?

Tacksam för svar
/marle :)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Yamaha återförsäljare sålde spec pipor i slutet på 80-talet.
Den skulle användas med std förgasar bestyckning samt en fjäder med hårdare start & sluttryck.
Jag tror inte det fanns pappers info, bestyckningen var muntlig rek.
Vart den byggdes fanns det 2 olika rykten om, det ena var Östersund,det andra var Belgien.
Vad sägs dom ge för effektökning? Idag vet man, c.a -10hp
Funkar de bra? På den tiden fanns det ingen som var nöjd.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Nostalgi...
På tiden det begav sig var vi ett helt gäng som rökte pipa med Phazers. Jag körde med en DG-pipa, nån provade PSI´s dubbelrör, nån PSI´s enkelrör och en av oss körde med Spec-pipan. Jag kan på rak arm säga att hans maskin gick absolut sämst. Om detta säger någonting om pipan som sådan eller mer om oss som mekaniker på den tiden låter jag vara osagt. Den maskin han körde, risig 86:a, var troligen också maskinellt i sämst skick. Trots att vi efter inköp helrenoverade den, dvs bytte kolvringar och satte nya stift :D
 

skorped-t5

Välkänd medlem
8 feb 2006
110
0
6
Ö-vik
PZ med PSI Pipa är inställningarna såhär.


Pilot Jet 100 (STD 95)
Bränsleskruv 1-1/2 till 1-3/4 (STD 1-1/2 varv)
Huvudmunst 147,5 (STD 143,8)

Jag har även SPES pipans inställningar men jag kommer inte åt dom förens till helgen om du behöver. Men piperna ha ganska snar liknande inställningar.
 

marle

Medlem
16 dec 2006
44
0
1
Umeå
Tack för detta "Skorped-t5"!

Om det är så att du har inställningarna även för SPES-pipan så är jag tacksam för dom också.