Speedtechs nya slutburkar

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Läste just om deras nya slutburkar, verkar nästan lite bra för att vara sant.
Någon som testat dom nya?
http://www.speedtech.se/

"Senaste bromsningen som gjordes 22/11 på Skid-Doos 800R motor
Som sitter i Summit 800 XR-s och Alla Lynx/Ski-Doo 800 med XP chassiet
Den ljuddämparen gav samma hk, men 6 NM mer i vrid och bättre verkningsgrad på motorn, dessutom 300rpm tidigare i registret"

Det verkar ju helt klart intressant.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
håller med.men iofs så är man ju oftast ute efter ljudet så då äre ju bra iaf om de är plus minus noll iaf:)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har pratat med han på speedtech och problemet med 800r är att den standard är långt ifrån uppgivna effekten.
men om man vill så kan dom ju bänka och ställa in skiten så man får ut så mycket som möjligt ut skotern

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
jag skulle gärna vilja vara med...och mäta innan och efter, för jag tror inte det ger så mycket, för långtifrån den uppgivna effkten har den inte osvett vad han säger.

SpeedTech

Medlem
23 nov 2006
22
0
1
Skellefteå
Hej för att undvika eventuella märkliga spekulationer så tänkte jag att jag gör ett inlägg. Vem som helst är välkommen in och bromsa sin skoter. Både före och efter monteringen av slutburken till ett bra pris, givetvis får kunden vara med vid alla bromsningar och själv se med egna ögon hur motorn fungerar och vad den ger.. Skulle det vara så att slutburken inte ger bättre verkningsgrad i motorn än med original så skall jag personligen ge den gratis till den kunden.

Faktum är faktiskt att vi bromsat flertalet 800r motorer och ingen har gett 150hk.
Varken av de tidiga "beta" versionerna av 800r motorn eller de senaste.

Inom några veckor kommer vi att ha bromsat minst ett par till.
Är det nån som har några funderingar får ni gärna maila eller ringa. Hör inte till normalfallet att svara på forum. Så ni kan se det som ett undantagsfall

Mvh Per

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Hej för att undvika eventuella märkliga spekulationer så tänkte jag att jag gör ett inlägg. Vem som helst är välkommen in och bromsa sin skoter. Både före och efter monteringen av slutburken till ett bra pris, givetvis får kunden vara med vid alla bromsningar och själv se med egna ögon hur motorn fungerar och vad den ger.. Skulle det vara så att slutburken inte ger bättre verkningsgrad i motorn än med original så skall jag personligen ge den gratis till den kunden.

Faktum är faktiskt att vi bromsat flertalet 800r motorer och ingen har gett 150hk.
Varken av de tidiga "beta" versionerna av 800r motorn eller de senaste.

Inom några veckor kommer vi att ha bromsat minst ett par till.
Är det nån som har några funderingar får ni gärna maila eller ringa. Hör inte till normalfallet att svara på forum. Så ni kan se det som ett undantagsfall

Mvh Per
Är dessa motorer bromsade på vanlig 95 bensin eller 98? Det är ju känt att dom inte ger fullt antal hästar när dom körs på 95. Har nämligen lite svårt att tro att dom inte ska ge det dom är lovade att göra.

Släng upp bänkpapprena på hemsidan sen på lite blandade maskiner med och utan burk. Sånt är väldigt intressant. Jag själv litar inte så mycket på saker där saken sägs ge prestanda men det finns inga bänkpapper, känns som bluff då.

Kunde inte låta bli att skriva ett inlägg om det här :)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Bra att företaget ifråga kommer med inlägg... reducerar massa frågor.. bra jobbat! :)

Jag vet själv att Rmotorn SÄLLAN ger 151 hk som utlovat men det kan ju självklart inte ni rå för...

Dom senaste jag varit med och sett när de bänkas så måste man gå ner jättemånga steg.. jag citerar http://www.stoxresearch.se

"Det verkar som att det kan skilja en hel del mellan olika 800R motorer vad gäller inkalibrering från fabrik. Troligen så är det DPM som kan vara felkalibrerad i en del fall. Därför bestyckades i detta fall standardmotorn först till ett BSFC på ca 0.65. I detta fall visade det sig kräva så många steg så vi vill inte ens säga hur många, av risk för att många bestyckar sina maskiner felaktigt. Efter nedbestyckning så fanns plötsligt den saknade effekten där. Ett besök hos någon bromsbänk är nog värd sina pengar i många fall vad gäller 800R."

Om ni får in någon med en 800R motor så får ni jättegärna lägga upp ett bromspapper på före/efter, det tror jag kommer tysta många munnar.. gärna lägga kurvorna på varann så man ser skillnaden!

/F

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
intressant , den där skulle jag vilja testa .. synd att de är så luddigt formulerat , sammma effekt , mera vrid , 300 varv tidigare , blir som att lösa en rebus .. är maxvridet 300 varv tidigare ? och toppeffekten vid samma , isåfall blir det en oerhört bred och fin effektpeek , eller är det mera lågvarvsefffekt på lägre varv ? , de bästa är om man skiter i vrid och NM och lägger två effektkurvor över varandra , då syns en motors prestandaändring på ett lätttolkat och överskådligt sätt ...