Spackel hjälp

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej
håller på med min Yamaha XLV 540 -88. Renoverar den under sommaren, och jag har precis slipat huven som ska målas i mattsvart.

20090623916.jpgVet någon hur jag kan spackla den här sprickan, den är ganska lång, ca 3 mm bred. Finns ju grejer på biltema, glasfiberspackel : http://biltema.se/Bygg/Farg-och-Fog/Fogskum/Glasfiberspackel/

Funkar den + en härdare eller ska man ha en extra väv som jag såg på Auto ojänpära (Eller vad de heter)

Har alldrig spacklat förut, är det bara att smeta på eller gör man det på nåt speciellt sätt.
Tacksam för svar....
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tyvärr kan man inte bara spackla igen en sådan spricka. Först måste man "sy ihop såret". Hur man gör det är lite svårt att säga med bara din bild till grund.

Om huven är gjord av glasfiberarmerad plast (grov struktur på insidan), så måste man slipa med riktigt grovt papper tills man är nere på plasten, både på in- och utsida. Färg, grundfärg, spackel osv måste slipas bort helt. Sen köper man båtplast och glasfiberväv och plastar ihop det, förslagsvis med 1 eller högst 2 varv väv på utsidan, och några fler lager på insidan. Sen slipar man plastningen litegrann, och NU kan man börja spackla. Du behöver inget glasfiberspackel, det är bara svårt att jobba med. Köp nåt finare spackel. Spackla stort och brett, men INTE tjockt. Varje lager du lägger på ska du lägga som om det vore det sista lagret. Slipa mellan varje varv.

Om huven är gjord av gjutplast (lika slät på insidan som på utsidan), så finns det inget bra sätt att plasta ihop det på. Då är det nåt bra montagelim, tex Casco SuperFix eller Essve Ess Tack HT-X (båda finns på Ångsågen), sen limmar du fast en aluminiumplåt på insidan med det, och nyper fast det med typ 6 popnitar. Sen kommer det mindre roliga, att dölja popnitskallarna... Slipa med jättegrovt slippapper, ca 60 's kornstorlek, sen spacklar du som på föregående punkt. Det tråkiga är att spacklet inte tycker om sån plast, så du kan räkna med att det inte sitter så många år.

Lycka till!