Spån i kedjehuset

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

Jag har en Ski-Doo Formula 500 -97 som jag har kört ca 10 mil med sen jag bytte drev och kedje. Varje gång jag har varit ute och kört så är det fullt med spån på magneten på oljestickan.

Är det normat när det är nytt?

Jag kollade även kedjespänningen idag och märke att den gick att spänna en bra bit innan det tog stopp för hand och jag vred då tillbaka bulten så att spärren gick att sätta dit.

Kan det ha att göra med att det är nytt eller att den inte var riktigt spänd?

Tacksam för snabba svar!
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Ska aldrig vara spån på magneten,oavsett ny eller gammal kedja/drev.
järn eller aluminiumspån?
hur som helst så är något väldigt fel om du har spån i oljan,kanske monterat en bricka eller distans fel när du plockade ihop lådan?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Brukar oftast vara lite spån på stickan speciellt om man har växellåda med back m.m. Men det lät som att du hade nått allvarligt fel om du har så mycket spån. Kan vara kedjespänningen, drev och kedja slits fort om man kör med slapp kedja. Det är bara att åka ut en sväng och testa och kolla om du har fått större mängd spån eller så plockar du bort locket och kikar.
 
E

ejwbegysv

Lite spån är det ju alltid, speciellt om det är nya grejor du har satt in i den....
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
De lär ju inte vara alu eftersom de inte är magnetiskt ;)
Kunde kanske vara spån som sitter i oljan som är på stickan,alltså behöver det inte vara magnetiskt.
Det kanske finns lite spån i kedjehuset på ski-doosarna hela tiden,vad vet jag?!?!
Har kört 150 mil med min maskin och det har då inte funnits spån i kedjehus oljan varken förr eller senare.....fast jag har back?!?!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Spån i kedjehuset är helt normalt, säger ju sig själv när sakerna nöts mot varandra blir det spån.
Ska dock inte vara så hela stickan är igensatt varje gång, med back får du oftast lite mer spån än normalt.