Spänning på mattan och ked?

mckalle

Medlem
15 feb 2007
20
0
1
Hej.

Har precis bytt matta för första gången på min MXZ X440 -02 och undrar nu hur man vet hur mycket man skall spänna mattan? Kolla ju förstås inte så noga när ja slet bort den gamla :stupid:
Sen undrar jag oxå hur mycket man kan spänna kedspännaren? Nu när jag provkörde med mattan i luften så åkte kedspännar skruven upp och ner ca 2-5 mm hela tiden. Ska den göra de eller skall ja spänna tills skruven är helt stilla?

Mvh. Mckalle
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Kedjan i kedjehuset ska vara ganska hårt spänd, för det är väl den du menar? Och mattan ska du kunna trycka ner 3-5cm ungefär, beror väl på. Lagom är bäst =)
 

Lynx_ante

Aktiv medlem
20 sept 2007
66
0
6
Kedjan spänner du med handen, dra åt allt du kan, sen släpper du ett kvartsvarv eller så
 

mckalle

Medlem
15 feb 2007
20
0
1
De verkar va som de ska vara då. Lagom och bra! :laugh: Ska spänna keden lite till, de var de jag tyckte men blev osäker när ja höll på.
Tack för hjälpen!
Kör hårt!
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Är det vanligt att drivhjulen kuggar över när man kör in i något hårt, med främre delen av boggien? Tex en snö-kant uppför en backe eller likn. Min matta är ganska spänd, kan trycka ner ca 3cm på mitten.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det lät kanonhårt tycker jag, lustigt att den kuggar över! Slitna drivhjul? Ny el. beg matta? Jag brukar spänna just så att den inte kuggar över men inte mer.
Kedjan spänner du som sagt med handkraft, dra åt spännaren med fingrarna det du orkar sedan backar du lämplig bit så att du får in låssprinten, typ ett varv.