Spänna sekundären på indy?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Går det att spänna sekundären på en indy xcr 440 92a och i sånna fall hur gör man?

Vad händer när man spänner den? blir det att det tar längre tid för sekundären att växla ut? för just nu så växlar den ut så fort man trycker full sula så slår den i botten och slutar växla.
snabba svar uppskattas!

MVH//Kristian
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Är det som på alla andra gamla indy så är det nog inga problem med att spänna fjädern. Dom brukar bli ganska trötta så spänn på den nått hack iaf. Det som händer när du spänner fjädern är att sekundärvariatorn försöker att "trycka" ihop skivorna mer hela tiden=växlar inte upp lika fort och växlar tillbaka snabbare när du släpper gasen. Kan förklara mer sen om det behövs.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Om det är som på min så tar man först loss sekundären från skotern.
Tar loss låsringen på baksidan vid helixen. Lyfter upp den försiktigt så du ser i vilka hål fjädern har suttit. Sen flyttar du fjädern i hålen så du ser att den blir mer spänd. Sen snurrar du helixen tills den hamnar rätt och sätter dit låsringen igen.
Den varvar mera innan den växlar efter man spänt sekundären.
Lycka till :D
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag har tagit lös sekundären från axeln, tagis lös låsbrickan men nu får jag inte ut helixen. Den sitter som berget. Hur ska jag göra? Använda våld eller "finlir"?
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Okejj.
Jadu. På min yamaha brukar helixen lyft upp av sig själv. Testa snurra lite på skivan så helixen dras uppåt. Om du tagit lös låsringen ska det nog bara vara att försöka få lös den.
Annars få du vell ta till lite lagomt våld :) eller be någon om hjälp :p
Lycka till!
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag få inte lös helixen hur än jag försöker och jag vill inte ta i för kung och fosterland för att få lös den. Den borde väl i princip bara glida ut när man tagit lös låsbrickan?
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
jag tycker det borde trilla loss nästan :p fungerar din sekundär? växlar den nånting ?.
Testa snurra skivorna åt olika håll elle rliknande
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Kanske rostat fast på axeln då? Eller så ligger brickan som är mellan helixen och låsringen i spåret för låsringen och hindrar på så sätt helixen från att lossna. Prova om du kan trycka ner helixen då variatorn ligger på bänken. Den ska gå att få ner en bit iallafall annars sitter den nog fast på axeln. Kan isf. gå om du lägger en träbit på helixen för att inte skada den (ev. prova gummi klubba) och knackar på den så kanske den släpper från axeln och hoppar upp.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Järn mot järn=dom rostar fast nåt kopiöst. Vrid isär skivorna och håll fast dom så sen slår du ner helixen, ju längre dess bättre men smörj axeln innanför helixen först. Sen vrider du isär skivorna och tvärsläpper så boxar den själv ut helixen igen.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag har fått isär den nu och spänt den, men jag tycker fortfarande att den är lite slapp. Finns det något man kan göra för att spänna den mer? Borra nya hål tex?
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Erik har du kanske också glömt ta väck krysskilen, det sitter en på axeln och en i variatorn för att hålla helixen, om du vill skulle jag kunna spana på det där på fredag då jag ska till a-jaur