Spänna mattan XM

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hur hårt spänner ni mattan på era XM (min en my14 154").. har kört den utan att spänna sen ny men nu har den börjat kugga över när man får "plötsligt" fäste i branta backar.. Hur som så säger bruksanvisningen 3cm vid 7kg tryck.. Har spänt så men tycker det kändes hårt dessutom har jag fått ett jävla durrande i tunneln (som jag även hade när skotern var ny och mattan "rätt" spänd förra gången)
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
så hårt att den inte kuggar över brukar jag spänna. nu kommer vissa och klaga på det, men jag har inte märkt någon skillnad och det sliter mindre på lager i vändhjul samt drivaxel, nöter även mindre slides om mattan inte är tokspännd
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
e de inte nån service trosan ifrån brb att dom ska vara ganska slappa,kolla upp det,givetvis så ska den inte vara så slapp att den kuggar,men kolla med nån återförsäljare typ Oktan
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
e de inte nån service trosan ifrån brb att dom ska vara ganska slappa,kolla upp det,givetvis så ska den inte vara så slapp att den kuggar,men kolla med nån återförsäljare typ Oktan
lynxarna ska ha ruggigt slak matta pga pps:en. dock tror jag inte det är lika löst spänt på ski-doo
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jag har hyffsat nyservad summit xm -146" och när jag såg hur mkt dom hade släppt på spänningen trodde jag att det var fel ,men dom skulle tydligen vara slaka pga blandannat mindre slitage på slidesen .