Spänna kedja m800 utan att ta lös kedjehus och oljetank?

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Hej! Jag har ett problem med skotern och jag det slutsatsen att det är kedjan som är för slapp.. Så, kan man spänna kedjan på en m800 2013 ltd utan att behöva ta lös både oljetanken och kedjehuset för dom sitter ju ihop med varandra. Finns det någon skruv man kan justera eller behöver man lös med allt?

Tacksam för alla och snabba svar!
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Du har en självjusterande spännare på den. Annars går det bra att låta kedjehuset och oljebehållaren sitta ihop när du plockar isär det.
 

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Okej men då kanske de inte är kedjan då?
Vad kan annars vara felet när det rasslar någonstans när man backar, motorbromsar och bromsar vanligt på hårt underlag tex på leden?
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
du måste bulta lösa oljebehållaren från kedjehuset, det "inre" varvet med torxskruvar. Sträckaren sitter i framkant. Låter värre än det är, men är värre än det borde vara.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Okej men då kanske de inte är kedjan då?
Vad kan annars vara felet när det rasslar någonstans när man backar, motorbromsar och bromsar vanligt på hårt underlag tex på leden?
Det är vanligt att sträckaren går sönder på dessa. Jag hade tagit loss kedjehuset och inspekterat. En burk kedjehusolja är billigare än om hela huset skulle bli skrot.