spänna eller släppa sekundären

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
någon som vet vad jag skall göra åt sekundären när inte motorn "orkar" varva mer än 8100rpm.
kommer nog att kolla primären i vinter om den är sliten (vad skall jag kolla efter) ?.
TRA primären är inställd på 3 efter rekomendationer inför dragracing men nu är det som remmen inte kommer fult upp i primären så vad skall jag göra ?? :confused:

det är vel sekundären som man skall ställa in det sista?

någon som vet ?

skotern är en Ski-Doo Formula 500 -97 (11000km)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
matzin skrev:
inte så läng jag haft den iaf. sen 8000km
Innan du börjar laborera med inställningar så ta isär rengör och inspektera variatorerna noga för du kommer garanterat att hitta en hel del överraskningar iom att dom inte servats på länge, jag river mina variatorer ett par ggr under säsong och sen på sommaren
 

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
vad skall jag kolla efter ??(i primären)

vikterna? tänkte att jag skulle göra nya själv med start gropar i en cnc-fräs men vad är de gorda av? råstfritt? (hittade en sida med måtten utsatta på olika modeller)

fjädern? den har säkert slaknat under årens gång så jag kann väl spänna den ett steg?

ramperna? dom brukar väl vara slitna?

nåt mer?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
matzin skrev:
men jag tog med ett 1200 sandpapper och putsade "skivorna" rena och sedan det ville den inte mer än 8100rpm
Dra några streck med en tusch penna från centrum och ut till kanten på variatorskivorna och sen far du ut å pressar järnet är då tusch märkena bort nötta ända ut till kanten så växlar variatorerna ut fullt och då är det motorn som inte orkar varva mer än 8100rpm vilket låter ganska normalt med en någorlunda normal drevning.
Under acceleration dvs så länge variatorerna växlar ska den inte varva mer än ~7700rpm för där ligger effekt piken på Rotax 500:an varvar den mer tappar du effekt = sämre acc.
 

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
det är just därför jag tog upp "ämnet"för att det lämnar 25mm av tuschen!
före jag putsade variatorn hade jag 160km/h på mätaren! men nu inte mer än 135km/h

effekt har den nog! (lätt trimmad, den drar 2.8-3.3L/mil) och vad har det att göra med rottationshastigheten på variatorn? det är ju
xxxx rpm som får variatorn att växla ut!!!!!!

det är ju först då man kör på vattnet då man skall köra på max motor effekt då mattan går tungt
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
matzin skrev:
det är just därför jag tog upp "ämnet"för att det lämnar 25mm av tuschen!
före jag putsade variatorn hade jag 160km/h på mätaren! men nu inte mer än 135km/h

effekt har den nog! (lätt trimmad, den drar 2.8-3.3L/mil) och vad har det att göra med rottationshastigheten på variatorn? det är ju
xxxx rpm som får variatorn att växla ut!!!!!!

det är ju först då man kör på vattnet då man skall köra på max motor effekt då mattan går tungt
Om den inte växlar ut helt så har du kärvande variatorer, för hård sekundär fjäder, för brant helix, för lätta vikter eller för hård primär fjäder.

Allt har med effekten att göra för om motorn inte orkar hålla varvet uppe när variatorn växlar på så slutar den öka sen är det definitivt inte bara på vatten som du ska ligga på toppeffekt varvet, det är kraften som motorn genererar som växlar så ju högre effekt man har desto hårdare kan man ha variatorerna att växla på och därigenom får man bättre acc, är det bara toppfarten du är ute efter så sätt i en mjuk primärfjäder då växlar den ut men den accar som en damcykel och den kommer iaf inte varva mer på topp och därigenom inte heller gå fortare.

Se till att växlings varvet ligger på ~7700rpm dvs effektpik och att variatorerna växlar ut fullt, då har du max vad din motor klarar av sen beror toppfaren på vad motorn orkar varva med fullt utväxlade variatorer och vilken drevning du har.