soppatorsk

0920

Medlem
29 nov 2008
42
0
1
Hej.
Jag körde slut på bensinen i våran lynx yeti 1000 4takt, nu har jag fyllt på bränsle men det är som om den inte orkar suga upp bensinen i slangen. vad kan det vara för fel- bränslepumpen/ luftning/etc?
 
Last edited:

0920

Medlem
29 nov 2008
42
0
1
nae det tror jag inte för jag har lyckats få in den i ett varm garage och där har den stått sen igår
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Kan de inte ha blivit så att det har kommit in luft i pumpen som gör att de blir som ett luftlås på nått sätt? Tror jag läste nått sånt på ett Kanadensiskt forum nån gång..
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har varit med om samma sak på ett par tvåtaktare, att det kommer luft i slang/pump och den inte orkar suga soppan då. brukar ta lös soppaslangen från förgasarn och suga tills det är bensin i hela slangen, sen brukar det funka som det ska.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag har varit med om samma sak på ett par tvåtaktare, att det kommer luft i slang/pump och den inte orkar suga soppan då. brukar ta lös soppaslangen från förgasarn och suga tills det är bensin i hela slangen, sen brukar det funka som det ska.


det ska dock inte behövas..på nyare maskiner så ska soppan tryckas ner till pumpen då den oftast sitter "lägre" än nivån i soppa tanken.men klart de kan bli en bubbla som söker sig mot tanken och täpper igen..

att suga hade då itne jag gjort..de smakar skit:p bättre å sätta en trasa för tankhålet och sen om man har tillgång till luft tryck att stoppa ner ett blåsmunstycke och trycka lite lätt (INTE HÅRT.man ska tänka att dom flesta kompressorer trycker kring 9-12bar.vilket skulle göra att de börjar trycka soppa överallt.samt att tanken lär svälla sönder...
alltså bara försiktigt..de går även att blåsa i tankhålet men de smakar oxå skit:p..

eller så häller du soppa i cylindrarna och den går runt ett par varv då man oftast inte orkar dra så pass "snabbt" så att motorn drar runt pumpen nog snabbt..
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
du får suga fram för egen maskin .. så det fyller filtert å de.. sen är det bara å rycka å dra eller köra på starten..

ett tips är å sätta en båt pump som man har på tryck tankarna på båtar .. det har ja på bilen å funkar kanon ..