Soppaförbrukning????

vm05gila

Medlem
28 okt 2008
42
0
1
Sundsvall, Sweden, Sweden
skiljer det nånting på soppaförbrukningen mellan- ski-doo mxz XrRS 600, ski-doo rave sdi 600- 800, renegaden 800x.. ja alla dom..?

Vi tjejer har ju inte sån kolla på det dära.. :D Men har nu en srx 700 som jag vill byta bort mot nått fränare.. Vill kunna burka mig fram, köra lite på rullen o.s.v:D:D:D:D:D:D:D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Rotax 600 SDI motorer går ju grymt snålt.. 800orna går också snålt, men inte alls lika snålt som 600orna =)

Satsa på en 600 om du vill ha bra ekonomi och roligt, satsa på 800 om du vill ha jävligt roligt :D
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag säger köp en 600 sdi xp! dem e lätt, går på rullen, snåla som sat...an runt 1.6 drar min och skit skön att köra långt på och hårt med!
plus att du får skruva hundra gånger mindre med en 600 än med en 800a! hade en renegade 800 -06a som bara *****des med 600 inga bekymmer!!!!! kung skoter!
 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
X-rsen och 600 SDIn har samma motor..dessa går snålt..lika så 800an OM den har powertek.. har inga exakta soppa förbrukningar men kring 1.5liter/milen kanske blandad körning??..

dock tkr ja inte soppaslukningen är ngt man ska kolla på.. de är en skoter.en leksak.DE KOSTAR.. sen hade ja nog valt X-RS 800 =) körde en sån för något år sen..går utav h-vete=)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
SKI-DOO FÖR DEM MED HÅR PÅ BRÖSTET
renegadexx, de e så va ;-)

eller?

ja de e så! om man läst alla gamla snowmbolie skotertidningar sen -70 talet så står de så! men kanske inte har läst alla eller??;):rolleyes:
farsan har precis alla men dem e utspridd överallt på gården så e ju omöjligt att samla in dem kanske blir ett projekt nästa sommar:D

men jag tycker iaf att xp 600an går lika hårt som 800an som jag hade...eller nja inte lika hårt men lika kul om inte roligare.. en rotax 800 e en rova som går bokstavligen hårt finns nog inget märke som har en motor i en skoter som går lika som den! (pang på fan raveporten öppnar sen smäller de till ååååå *****rr fy huuun aa ungefär så).. den e otrolig när den går! men jag hade jävligt med problem med den så då tyckte jag att de e lika bra att ta bort den! jag vill köra inte skruva hela vintern! men när den gick så gick den! den som inte kört en sån måste! kul kul!

men xpn kääns som de går lita på går fint går leka med hoppa med köra fjäll med jjaaa allt! plus man kan köra själv upp till stugan efter jobbet en fredag eftermiddag 15 mil utan att behöva oroa sig att den ska gå sönder!

ski-doo i all ära!:beer:
 
R

Robin

Så du skulle köra lika mycket även om soppan kostade 25kr/litern...???
Vad har det med saken att göra?

Att gämföra soppa pris med förburkning är ju som att gämföra tomater med potatis.

Skotern för mig personligen är en fritids syssla och ett intresse jag är villig att plöja ner pengar i, Jag personligen hade aldrig valt en sämmre skoter framför en bättre bara för att den tar mindre bränsle.

Om soppan hade så kostat 50kr/L så hade det inte spelat någon roll, jag använder inte skotern i annat syfte än att underhålla mig själv och hade omprioriterat min ekonomi för att kunna köra så mkt som möjligt.

DET FINNS INGEN PRISLAPP PÅ GLÄDJE!

Notera att jag talar för mig själv och min åsikt.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Om skotern drar 5 liter milen och soppan kostar 12 kr litern

eller

om skotern drar 1,5 liter milen och soppan kostar 40 kr litern

Oavsett vilket så blir milkostnaden (för enbart soppan) 60 kr per mil...

Alltså: soppans pris har lika mycket att göra med milkostnaden som skoterns bränsleförbrukning.

Tror dessutom att du skulle vara ganska ensam om att inte dra ner på skoteråkandet om soppan kostade 50 kr litern...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köp en lynx och du kan åka på rullen hur mkt du vill. 600an brukar räcka inte bara billigare i soppa utan även försäkringen.

Sen brukar 600orna hålla bättre.