Soppaförbrukning och annat, RC 440

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Har en 06:as RC 440 som jag tycker tar mycket soppa, 3,8l/mil vid inte allt för tung körning. Just det vore inte hela världen om det inte vore för att tanken bara rymmer 20l... :(
Jag tycker också att den bluddrar välldigt mycket förutom när man trycker fullt.

Är det nån som har en likadan som kan avslöja vad sin skoter vill ha /milen, så man kan få en uppfattning om det är normalt eller om man kan göra något åt saken.
Jag skulle också vilja veta vad det sitter för munstycken i förgasarna original?

Har funderat på att bänka den för att kolla upp det här med bestyckningen men finns det någonstans där man kan göra det i närheten av Ö-vik?


Har också en annan fråga om samma skoter, hur fungerar instrumenteringen?
När man startar skotern står det först "10-0" och sedan "9-0" (har jag för mig) i den lilla displayen, vad betyder det?
Kan man se timräknaren på något sätt?
Det finns ett hål i mätaren med en knapp i botten (känns som det om man petar med t.ex. en ståltråd), vad gör den?


Hoppas det finns någon Lynx-kunnig som kan svara på mina frågor!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Mätaren skall ha en gummiknapp så man kan välja mellan kilometerräknare, trippmätare eller timräknare. Din verkar ha ramlat bort, jag tror inte att man kan köpa bara gummit utan måste då byta hela mätaren eller hitta en trasig mätare som man kan ta knappen ifrån.
9-9 brukar det stå på dessa maskiner vilket betyder att den är inställd för 9T-drivhjul.
RC440 -06 är utrustad med power-jet förgasare som är svåra att bestycka rätt.
Många väljer därför att skruva ur power-jet munstycket och plugga hålet med en M4bult (det finns power-jet-0 munstycken som är pluggade men en M4 funkar lika bra). Därefter bestyckar man upp huvudmunstycket till typ 330 och börjar därifrån. Nålen kan man börja att ha i mittläget.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Okej, intressant. Tack för ett bra svar!

En kompis har en Lynx 800 och han har knappen du beskriver på mätaren så jag trodde att det var nått sånt. Jag har petat med en bit ståltråd och det känns som att det klickar till men jag får ingen reaktion på displayen.

Det stämmer säkert att det står "9-9" när man startar, då vet man vad det är!

Det där om munstyckena var riktigt intressant, ska skruva upp och se hur det ser ut i förgasarna.
Är det någon annan som fixat med såna här förgasare och kan verifiera gulingens tips? 330, kan det vara rätt vid 60 m.ö.h. och är det nån som har tips på vad som är lämpligt i fjällvärlden (Klimpfjäll)?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Är det nån som vet om man kan montera en större tank från någon annan modell på en 440, och hur mycket jobb innebär det?
Det kanske t.o.m. är nån som vet var man kan få tag på en till bra pris?


Jag hoppas också att någon som fixat med förgasarna på nån 440 kan svara på mina tidigare frågor! :hmmmm:
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
38L-tanken från Lynx RE passar på din 06:a (bytte själv på 06an jag hade). Den svarta stålramen ovanför originaltanken kan modifieras eller så köper man ramen från RE. Därefter måste man skaffa den lilla plastkonsoll som nödstoppen, värmarreglagen och primern sitter i.
Det är inga direkta konstigheter att ordna detta på den här modellen så det kommer nog bli bra.
Tanken kostar kring 1500kr hos din Lynx-återförsäljare vill jag minnas.