"Sommarkonservering" RE 600 E-Tec

Rosacykel

Aktiv medlem
1 nov 2008
86
0
6
Har gått i tankarna om man skulle köra igång sommarförvarings programmet på Lynxen nu när säsongen är över(körde ihelg senast) men min fråga är vilket är det bättre alternativet:
-Att köra programmet och inte starta skotern förrän till nästa vinter
-Att inte köra programmet och istället starta skotern för varmkörning ett par gånger per månad tillsammans med en skvätt färsk soppa varje gång?(Har nästan tom tank nu)

Rosacykel

Aktiv medlem
1 nov 2008
86
0
6
Tycker du att det fungerar bra? Är lite skeptisk till att ha fulltank med bränslestabilisator och sedan köra på den soppan när snön kommer, har hört lite olika åsikter kring detta.

Har nämligen inget emot att starta skotern lite då och då.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.886
116
63
Skellefteå
Du skrev ju att tanken nästan var tom, dra i lite stabilisator i den befintliga soppan, sen fyller du upp med färsk bensin nästa säsong.

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Har aldrig haft några problem med att köra på "gammal" bensin.
Men jag tankar den full så att det inte ska bli nån kondensation i tanken.
Finns säkert nå bra tillsatser å sådana saker, men så länge det här funkar för mig så häller jag inte ned en massa dynga som jag inte vet vad det är :p

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Har aldrig haft några problem med att köra på "gammal" bensin.
Men jag tankar den full så att det inte ska bli nån kondensation i tanken.
Finns säkert nå bra tillsatser å sådana saker, men så länge det här funkar för mig så häller jag inte ned en massa dynga som jag inte vet vad det är :p
+1
Har funkat bra för mig med!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Bensinens lättare delar alltså dom finaste dunstar bort när den står länge. har tydligt känt av det när jag körde moppe men slår du i bränslestabilisator ska den konservera både bränslesystemet och göra så bensinen håller sej bättre. Och skulle ändå soppan bli gammal är det bara att fylla på med ny.

Om du får för dej att starta skotern mitt i sommaren så till att kör den rejält varm för startar du den utan att varmköra förstör det mer än du gör nytta.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
jag har circa 1/4 del kvar, och ska börja ställa undan den, ska lyfta upp den i bakändan, har smort in nipplarna och lagt olja på kul-lederna, nå mer man ska göra? Summit 600 etec

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
jag har circa 1/4 del kvar, och ska börja ställa undan den, ska lyfta upp den i bakändan, har smort in nipplarna och lagt olja på kul-lederna, nå mer man ska göra? Summit 600 etec
Byt kedjehusolja! I övrigt kan du vara nöjd.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
det är nyligt bytt på service, är en 12a så har gjort dem där service :) men när man byter på en xp hur ska man släppa ut de? äre en plugg på undersidan? på min gammla rev så vare ju en plastplugg men den skulle man väll helst inte skruva på. så tog med en som sög upp oljan, vågar man släppa ut oljan där på xp?:)

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.886
116
63
Skellefteå
Om det är 1a servicen så är det inte bytt olja, det gör dom först vid andra. Plocka loss locket är enda alternativet vid sidan av att slanga ur. Var försiktig när du skruvar åt bultarna sen.