Sommarkonservera 600 SDI

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tjabba

Tänkte inte hålla på och pytsa olja i cylindrar eller spraya konserveringsolja i insugen edyl i år...utan prova komma undan lite enklare. Hålla på och starta under sommarn vill jag inte heller...dels glömmer man bort det och dels måste ju då motorn bli riktigt varm annars får man bara mer problem med kondens i vevhus och korrosion.

Vad tror ni om att ha 3% oljeinblandning i tanken och köra in denna soppa ordentligt i motorn!? Då borde kolvar, cyllar, vevaxel, stakar, inre ramlager odyl få sig en oljefilm. Är det risk att injektorerna på SDI'n kloggar igen? (på dieselbilar rekommenderas ju lite 2-taktsolja ibland för att rensa injektorer!). Är det risk att den oljeblandade soppan i tanken "gukkar till sig" under sommarn?

Alla tankar om detta välkomnas:)

Trevlig sommar på er:beer:

// Matti
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kan säkert funka men tror inte du ska ha så mycket som 3% i tanken + att du har separat oljesmörjning på ca 2%. Det är inte heller bra att en motor får för mycket olja.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Vet inte hur de funkar på sdi, men jag fick tipset av åf att på min 800ho helt enkelt dra i oljepumpsvajern när skotern gick på tomgång. På så vis ska oljepumpen ge max å skotern ska börja ryka som satan helt enkelt, å man får en skyddande oljefilm i hela motorn.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Vet inte hur de funkar på sdi, men jag fick tipset av åf att på min 800ho helt enkelt dra i oljepumpsvajern när skotern gick på tomgång. På så vis ska oljepumpen ge max å skotern ska börja ryka som satan helt enkelt, å man får en skyddande oljefilm i hela motorn.
Bra tips! Var hittar man oljepumpsvajern?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Följ gasvajern från styret, en bit ner går den in i en mojäng, å i andra änden på mojängen kommer de ut 2 vajrar... En går till förknasarna å en till oljepumpen. Borde vara nåt liknande på din sdi tycker ja, bortsett från att du inte har nå förknasare...
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Att höja oljeförbrukningen är nog inte det bästa man kan göra. Motorn kommer att försöka bränna all olja och börja sota istället för att det blir någon oljefilm.

Då tror jag det är bättre att hälla lite olja i cylindrarna och dra runt motorn något varv.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Just sdi:erna är det viktigt att sommarkonservera.
Spruta in ski-doos konserveringsolja (sprayburk) genom insugen vid tomgång.
När du inte står ut med all rök som det blir är du klar.
Stoppa motorn, ta loss tändstiften, spaya ca 15 sek i varje hål och dra i snöret 3-4 gånger försiktigt för att fördela oljan jämt över cyl.väggarna.

Detta tar inte mer än 15 minuter och är en försäkring att motorn mår bra under sommaren. Sen slipper du ju gå och dra i gång den titt som tätt också:)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Då får du bara in olja i cylindrar och runt kolvar (eg ej förbi kolvringarna) kanske rinner ner lite runt RAVE-giljotinerna...hela vevhuset med axel och stakar förblir däremot osmort.
Så sant, men är säkert bättre än ingenting...? Har aldrig gjort något åt mina motorer under sommarförvaringen och lär nog inte göra det heller.
Har inte ens startat dom under sommrarna...
Nyttigt för motorn eller ej!? Jag har iaf aldrig haft något haveri.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Just sdi:erna är det viktigt att sommarkonservera.
Spruta in ski-doos konserveringsolja (sprayburk) genom insugen vid tomgång.
När du inte står ut med all rök som det blir är du klar.
Stoppa motorn, ta loss tändstiften, spaya ca 15 sek i varje hål och dra i snöret 3-4 gånger försiktigt för att fördela oljan jämt över cyl.väggarna.

Detta tar inte mer än 15 minuter och är en försäkring att motorn mår bra under sommaren. Sen slipper du ju gå och dra i gång den titt som tätt också:)
Tackar för infot....skall göra så ändå:beer: