Sommarförvaring??

• Trådskapare Jörgen Andersson
  • Startdatum
J

Jörgen Andersson

Hej!
Nu är det ju dags att ställa undan skotern ett tag under sommarhalv året, min första säsong med skoter faktiskt!
Har ni några bra tips på vad man ska göra för att hålla den så fräsch som möjligt, smörja, vart man ska smörja ovh med vad, ska bensinen vara kvar i tanken ja jag vet inte mycket igentligen så jag är tacksam för alla era svar!!

JAB

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Häll ca 1 matsked olja i varje tändstiftshål och dra i snöret några ggr så att oljan fördelar sig i cylindrarna.Ta den olja du använder till din skoter. Sen kan du hissa upp skotern bak o släppa på mattspänningen lite. Du kan även släppa på fjäderspänningen på dämparna. Töm tanken på så mycket bensin du kan, töm även förgasarna. Vill du vara riktigt noga kan du plocka isär variatorerna så att fjädrarna inte är belastade under sommaren. Då kan man ju kolla slitagedelar i dom på en gång. Men låt nån som kan plocka isär dom göra det åt dig första gånge.

J

Jörgen Andersson

Ok, tack för det!
Hur är det med smörjning av "rörliga delar" vad ska man ha för fett eller behövs det inte fettas in?

Orre

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Egentligen så behöver du inte tömma tanken, bara dränera förgasarna, det räcker. Plus allt det "andra".

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Eftersom bensinen är hållbar i MINST ett år så skulle jag säga att man hellre tanker fullt under sommaren. Då minimeras risken för kondensbildning.

malmzor

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
asså jag gör då ingen ting.. bara rycker i snöret nån gång under sommaren... startar ändå lika brba...

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-May-03 kl 05:46 PM (CET)]samma här, å xlten den har ju gått 1100 mil ändå, nemas problemas

Dave

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
Sveg Sverige
Jag smörjer allt som ska smörjas och slangar ur bensin sen höjer jag upp den så dämparna får vila och så startar jag den lite då å då.. Allt utan problem..

elachon

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Boden Sverige
asså.. jag brukar inte heller göra nåt! drar igång den en lr 2 gånger per sommar. å de räcker då för mig..

Ski-Doo
Theres nothing like it

J

jonathan

låt allting va som då du sluta köra åså drar du igång den ett par gånger under sommarn det är det bästa alternativet

ps. sätt i full tank

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En sak till:
Om det är en vattenkyld motor, byt kylarvätska innan sommaren om det inte är gjort på några år (brukar vara lagom att byta med 2-3 års intervall). Gammal kylarvätska kan ge sega, tvålaktiga avlagringar som är svåra att få bort.
När du byter, börja med att tappa ur så mycket gammal vätska som möjligt, fyll i rent vatten, kör motorn en stund (åtminstone så länge att termostaten har öppnat) och tappa ur. Om vattnet är grumligt så gör om det hela tills du bara får ut rent vatten. Sen fyller man på lämplig vatten/glykolblandning. Tänk på att det oftast inte går att tömma systemet fullständigt utan det finns en del rent vatten kvar efter sköljningen, man bör alltså ha mer än 50 % glykol i den blandning man fyller i. Kolla med glykolprovare efteråt.

Och ytterligare en sak: Om du har hydraulisk broms, hur ser bromsvätskan ut? Om den är grumlig, mörk, eller har slutat lukta som ny bromsvätska gör, så bör du byta den också för att inte riskera gravrost i huvudcylinder och bromsok.

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Bensin är färskvara numera sedan man tagit bort blyet, tanken bör vara så tom som möjligt så man får i ny färsk bensin till hösten.
I lufttät dunk kanske den klarar sig i ett år men inte i tanken.