Sommarförvaring

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
han fråga om vad vi andra gör med motorerna innan man ställer undan dom.. många bruka konservera motorn med nåt som ja inte har den blekaste om vad de är eller hur man gör. jag själv parkerar den under ett tak med dubbla kapell, ovan på lastpallar så inte mattan ligg i suräckel gräse, vrider av bensinkran sen gör ja inge mer :) service genomförs dock när ja plockar fram den igen.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Nu talar jag till dom som är lite seriösa!!! jag kör i lite konserveringsolja men finns det något mer att tänka på?
kapell å palla upp är väl en självklarhet, eller inte:)
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Jo palla upp och kapell gör jag men inget mer, däremot startar jag skotern någon gång i månaden och låter den bli genomvarm istället för att konserva motorn:cool:
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Jag tvättar och vaxar. Smörjer ALLA smörjnipplar,byter olja i kedjehuset. Eftersom jag har en SDI tar jag loss reedsen och rengör dom och kollar upp insugningsgummina. Då passar jag på att spraya konserveringsolja i motorn.Sprayar även in genom tändstiftshålen. Rengör variatorerna. Sen sprayar jag en tunn olja över motorn (typ 5-56 eller wd 40) för att aluminiumet inte ska ärga. Fyller upp olje och bensintank för att minska risken för kondens. Pallar upp den fram och bak. Slänger på ett kapell. Förvarar i kallgarage.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Snödräparn har nog fått med det mesta, jag brukar också hälla bensinstabilisator i sista tanken.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
E-tec motorerna har en konserveringsfunktion så den ger på för mycket olja innan man stänger av den så motorn blir rejält insmord av olja.

Det kan du göra om du har vanlig oljepump också genom att dra i vajern till oljepumpen tills den börjar ryka extra mycket då vet du det är rejält med olja där.

men helsyntetiska oljor har en förmåga att rinna av så ytan nästan blir torr så det absolut bästa är att spraya i konserveringsolja.

Ski-doo tror jag tillockmed har en egen olja för det men finns massor om då frågar någon skoterhandlare.
oljan jag har ska man köra motorn varm och hälst spruta in i förgasarna medans motorn går.

Finns även tilsattser man häller i bränslet "inte vanlig boster" som konserverar även bränslesystemet och gör så inte bensinen i tanken ska bli lika dålig över sommaren.

Och ja det är inte dumt att starta den någong gång på sommaren men tänk på att köra den helt genom varm annars skadar du den mer än du gör nytta
För det bildas kondensvatten av värmen och är den inte nog varm dunstar ej vattnet bort = rost i lagrena
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Glömde en sak... CETEK-laddaren hänger jag oxå på så batteriet är schysst när det blir dags för start igen.