Sommarförvaring (lyfta skotern)

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Hej,
Byggde igår en ställning som lyfter bakändan på skotern så att hela mattan står fri från garagegolvet.
Har jag lyft den för mkt eller är det ok att hela mattan är fri från glovet?

Vill ju inte att olja och skit ska rinna ut på hela golvet :)
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Ok, vart är det bästa stället att lyfta skotern framtill?
I bak har jag lyft i "handtaget" bakom dynan.

Mikael_N skrev:
Räcker om mattan är fri från golvet. Men du bör göra likadant med framändan också.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ta nån fyrkantig sak som är ca 40 cm bred, 20 cm djup och nog hög för att skidorna skall lätta och sätt den alldeles framför mattan (men inte så det tar i). Där brukar det bara platt, stadigt och fint.
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Tack för tipset!
Hem och snickra :)
Mikael_N skrev:
Ta nån fyrkantig sak som är ca 40 cm bred, 20 cm djup och nog hög för att skidorna skall lätta och sätt den alldeles framför mattan (men inte så det tar i). Där brukar det bara platt, stadigt och fint.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Skoterpeppe skrev:
Vild gissning.. för att undvika att dämparna har konstant tryck på sig under sommaren kanske?
jo så är det
 

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
Skoterpeppe skrev:
Vild gissning.. för att undvika att dämparna har konstant tryck på sig under sommaren kanske?
Har väldigt svårt att tro de.. Men tanke på att det är ju tryck på dom hela vinter också.. Och det spelar inte nån roll om det är tryck på dom, dom blir inte sämre av de! Kan dom bara inte bli:)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
En till gissning

Men om du lyfter upp skotern så får den högre belastning på framdämparna än när den står som "vanligt" fast jag gissar jue oxå :p
 

Smiley_79

Medlem
25 apr 2006
14
0
1
44
Bräcke
Kan det även vara så att kammarna på mattan slipper ta så mycket tryck också?
Jag menar dagen höga kammar kan inte må bra av att stå i samma läge en hel sommar.

Så det bästa måste ju vara att starta den någon gång i månaden så mattan får snurra lite.