Sommaraktivitet

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Bor i Karlstad där många aldrig sett en skoter och moppemaffian har redan börjat ta fram tvåhjulingarna. Därför går tankarna kring om det är värt att hosta upp 15 000 för att kunna åka tvåhjuligt som substitut till skoteråkningen.
Har aldrig varit intresserad av mc så jag vet heller inte om det är lika gött att åka hoj som skoter.
Finns det några här som använder hoj som skotersubstitut under barmarkssäsongen, samt är känslan att åka hoj lika bra som skoter?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag är gubbe nu 51 bast och har kört skoter och cross/endurohoj upp rill 40 år åldern ivf. Numer kör jag gubbgrushoj 1 Ktm Superenduro 990. Men däremot har jag en ungdomsskoter Polaris pro rmk 800a. Den stora grushojen ger inte samma känsla men däremot endurohoj som är lätta går de stilla skoterbegäret med. Då jämför jag lössnömaskin vs endurohoj för de är mest lika. Kör man grilltouringskoter så motsvarar det Hd /Customhojar Touringhojar så de gäller välja rätt hoj för att stilla skoterbegäret. Just nu i gubbålder så föredrar jag skoter vs hoj men tidigare då man tävlade med endurohoj så va de tvärtom.
Min Thundercat 1000 är en Gsx 1000cc sporthoj i jämförelse.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Jag inbillar mig att hojåkning inte blir riktigt samma som skoteråkning då man är bunden till vägar. På skotern kan man ta sig vart man vill.
Åker nu på en Rmk men tycker mest om snabb ledåkning. Kör Rmk för att slippa fastna för där jag kör är det endast jag och någon enstaka skogsägare som kör vilket innebär ca 90% ospårat.
Skulle jag åka hoj tror jag sporthoj skulle vara roligast men då kör man väl snabbt ihjäl sig, man är ju inte 20 längre 😆
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror faktisk du måste höja din budget något för att slippa köpa något riktigt slitet.
Det som är mest likt en led/crossskoter tycker jag är quad, har tidigare kör väldigt mycket quad på bana.
Annars så hittade jag ett riktigt roligt sommarnöje ifjol och det är jetski, alltså ståmaskin en sådan behöver inte kosta mycket för att man ska bli blöt (inte vattenskoter, har det också men den somnar man nästan på :) )
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Har inte kört utan bara provsuttit på brp spyder men känslan var typ touring med stödhjul.
Ska försöka hitta tillfälle att testa både jetski och vattenskoter i sommar. Finns iaf en klubb här som tävlar i jetski och vattenskoter samt så är det nära till Vänern
 

zmeeenosec

Ny medlem
17 dec 2023
1
0
1
24
Italy
Bor i Karlstad där många aldrig sett en skoter och moppemaffian har redan börjat ta fram tvåhjulingarna. Därför går tankarna kring om det är värt att hosta upp 15 000 för att kunna åka tvåhjuligt som substitut till skoteråkningen.
Har aldrig varit intresserad av mc så jag vet heller inte om det är lika gött att åka hoj som skoter.
Finns det några här som använder hoj som skotersubstitut under barmarkssäsongen, samt är känslan att åka hoj yachts for rent Seychelles?
Hej! Jag har både skoter och hoj och kan säga att de erbjuder olika upplevelser. Att åka motorcykel ger en känsla av frihet och är fantastiskt på sommaren, särskilt på landsvägar. Men den kan inte ersätta känslan av att köra skoter i snön. Om du är ute efter adrenalinkickar och vind i håret kan en hoj definitivt vara värt investeringen, men var medveten om att det är en annorlunda upplevelse
 
Last edited: