Snowmobile nr3 ute nu!

Har tidningen blivt bättre senaste säsongen?

• Ja!

Röster: 28 77,8%
  • Nej!

Röster: 8 22,2%

• Totalt antal som röstat
    36

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det som stör mig och jag vet inte om det beror på er eller Yamaha :) men ni har massa med fina detaljer om BRP och dom andra. När ni sen provkör RX1 RTX så är det knapphändig info, bara lite om styr servot. Det är ju en hel del andra ändringar gjorda också, är ju lite intressant också blev maskinen ännu tyngre eller blev vikten den samma när dom slapp slutdämparen? (Chassiet skulle ju bli lättre utan den)

Vad hände med RX1 XTX ? Eller kommer den i nästa nummer?

Ni nämner också att Polaris var tyngre än Yamahas 162" maskin, har jag missat någon info i tidigare nummer?!
Förra nummret var det med toppfart , acc mm på ett antal maskiner, dock ingen Yamaha varför?

Tycker toppfarten ibland verkar låg på maskinerna, nog för att jag vet att förhållandena är väldigt avgörande.
Men min maskin är neddrevad och gör ändå nästan 170....(hur ofta man nu behöver det...) tycker ändå det är intressant att veta.

Saknar dock riktiga tester på några Yamaha, RX1 XTX är helt klart intressant, Nytro 162"aren mer info tack och hur står den sig mot en Apex Mountain?
Sen Arctic cat har ju också några intressanta maskiner som C8 och M8'a, en SOY hade ju varit trevlig men billiga maskiner är också intressanta. Vilken maskin ger mest för pengarna.

550 maskinerna är ju attans så fina idag och ligger relativt rätt i kurs men hade varit intressant med en test av dom billigaste maskinerna från resp tillverkare.
Kärringen ska ju köra på nå också :)

Tidningen har blivit åt det bättre hållet men kan bli ännu bättre. Som sagt alltid mkt info när det gäller BRP och nästan alltid lite sämre på dom andra. Sen vore det trevligt med några tester på bra begagnat också. Är en maskin slut vid 800a mil? Mer info om problem är också nice, alla tillverkar har sina små och stora problem.

Tex Polaris FST har väl haft lite problem? Lika så Yamahas trippel med Ras, Rotax 800a håller dom längre än 500mil nu? osv osv. Iofs så kan sådant vara känsligt men vafan ska vi som köper pylarna acceptera att en rem för 1500-2000kr bara håller en helg tex? Eller att prylar på en maskin för 150 000 bara håller i två år och sen när garantin har gått ut för man handla själv för 10 000kr?

Dock så har ni en poäng i detta nummer Yamaha är på väg bort då dom inte har några riktigt fina friåkningsmakiner. Phazer är för klen, Nytro ännu ett fråge tecken för mig och blysläden (rx1) kul kan man ha men fastna inte :) Soppa förbrukningen är också en issue, totalt ointressant utom i fjällen på långstyrning.

Har man kul är 5liter milen inget problem. Men allt skriveri om SDI och ETEC stämmer det? än har ingen SDI gått snålare än min RX'1a som har några år på nacken. 1.3 milen? aldrig sett det. Hur är Etecen? Tycker själv den verkar intressant.

En annan sak också vore lite ägar kostnader. Försäkring? Reservdelar? Osv

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tror inte att yamaha kommer att gå under men dom kanske sluta göra sport/ mountain maskiner och focuserar på så bensin snåla och bekväma familjeskotrar m.m.

För att inte gå OT så måste jag undra när nr brukar komma ut till butikerna?

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Jag måste oxå hålla med att det är lite för mycket twekade bilder i photoshop annars är det ok

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Instämmer med tidigare. Mycket fina bilder uppskattas men känns som att artiklarna fick ta stryk av alla bilder.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Vilken bild tänker du på då? Bilderna i tidningen är inte fejkade på något sätt.
Menade inte heller att dom skulle vara fejkade Det jag menade är att vissa bilder ser väldigt spejsade ut med ljussättning i förra numret var det ju massor av bilder som såg typ lika ut mörk bakgrund med litte ljus från sidan. Men visst kanske bara e jag som börjar bli gammal

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag upplever att tidningen har fått en högre kvalitetskänsla, det jag inte gillar är dem här halvposter fotona som är i mitten av tidningen..Fina foton för all del men jag hade hellre sett artiklar på deras plats.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.298
1.117
113
Stora Blåsjön
Menade inte heller att dom skulle vara fejkade Det jag menade är att vissa bilder ser väldigt spejsade ut med ljussättning i förra numret var det ju massor av bilder som såg typ lika ut mörk bakgrund med litte ljus från sidan. Men visst kanske bara e jag som börjar bli gammal
Anledningen att många bilder ser ut på detta sätt är för att dom är tagna i mörker med blixtar. Var själv med vid någon fotning under snowmobile träffen i Åkersjön så då fick jag se hur det gick till. Dom är starka domdär blixtarna :)

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Precis så är det, de är tagna i början av säsongen. Det finns i princip inget ljus alls, och det syns i de flesta tidningar som måste publilcera gamla bilder från säsongen innan. Vi har försökt att ge er en ny typ av bilder som inte funnits innan. Men att göra tidning är inte lätt då alla har kritik oavsett vad du gör. Iår har jag samlat ett riktigt bra och seriöst gäng medarbetare, som har levererat fullt ut. Att göra 10 000 personer nöjda varje månad är helt omöjligt. Därför har jag publicerat en omröstning, och ser resultatet där. Inte direkt en seriös mätning men ger kanske en fingervisning. I övrigt så kommer vi att göra mer ingående teknikartiklar framöver, men vi har gjort vad vi hunnit med iår och jag är själv riktigt nöjd med resultatet.

Last edited:

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Bra tidning som bara blir bättre och bättre. I nr 3 hitade jag lite fakta fel gällande Arctics turbomodeller.

Repotaget om "TZ1 Turbo EXT på 265HK":
- TZ1 Turbo heter endast turbo touringmaskinen. T:et i TZ1 betyder Touring. Det riktiga namnet på den maskin som testades från Bergnäset Skoter & ATV är "Z1 Turbo EXT".

I repotaget och testen av TZ1 Turbo Touring 2011 nämndes det att 1100cc motorn härstammade från Suzukis bilmotorer vilket är fel. Den gamla 110HK 660cc motorn gjorde det men 1100cc:n är speciellt utvecklad för AC's skotrar i samarbete mellan AC och Suzuki.

Hur som heslt, ni är på rätt väg! Sköna bilder, bra tester och reserepotage (typ långtouring) är helt i min smak.

Jag har senaste året köpt varje nummer som lösnummer så jag måste nog börja prenumenera.

:peace:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nordland: Det är riktigt snygga bilder. Riktigt coolt stuk. Men jag kan tänka mig att man blir less efter ett tag. Jag har gillat allt ni gjort nu under året. Snart når ni upp till snowriderklass och till och med över det om det fortsätter såhär.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nordland: Det är riktigt snygga bilder. Riktigt coolt stuk. Men jag kan tänka mig att man blir less efter ett tag. Jag har gillat allt ni gjort nu under året. Snart når ni upp till snowriderklass och till och med över det om det fortsätter såhär.
snyggare bilder och layout har väll ändå snowmobile, men vet inte om snowmobile har bättre bilder, snyggare är inte alltid bättre
och artiklarna har definitivt SR bättre, de har tom, MINDRE text för att få plats med MER text, kvantitet och kvalitet är inte samma sak, men väldigt ofta kan man måsta ha de ena för att nå det andra...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jag tycker tidningen är grejjhojjtans! dock skulle man gärna vilja se typ lite typ tester av äldre sport/crossover/mountain å alla dessa olika modellutföranden, typ som ni gör idag fast med lite äldre maskiner.. :) tummen upp!