Snowball 3000

Skulle du vilja delta i ett race?

  • Ja!

    Röster: 69 57,0%
  • Nej!

    Röster: 17 14,0%
  • Kanske!

    Röster: 35 28,9%

  • Totalt antal som röstat
    121

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Mer amatörtävlingar!

Jag tycker att man kan sammanfatta dom här diskussionerna med att det borde annordnas mer amatörtävlingar runt om i landet!

Det började ju med ett Gumball 3000 för skotrar men eftersom att det är i det närmsta omöjligt att köra en sån tävling innom lagens gränser så verkar det luta allt mer åt en endurotävling för amatörer.
Jag tror att det är allt krångel med tävlingslicenser hit och skyddsutrustning dit som avskräcker många från att testa en tävling, nu är ju inte jag så insatt i sånt här men om man kunde förenkla den biten så skulle nog många fler testa!

Det har ju gjorts några försök till såna här tävlingar under vintern men den dåliga snötillgången har väl stoppat dom flesta... :(
Jag hoppas att fler klubbar annordnar något för oss amatörer, och hör då av er till oss på Snowmobile/Skoterleden.net så ska vi göra vårt bästa för att uppmärksamma era upptåg och påhitt!
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det bästa jag visste var långa turer men efter att blivit överkörd av en full bondläpp med nystryken flanellskjorta och med pressveck på sina mörkblåa uppvickta jeans och sin våldstrimmade
pippigula 142:a så kan jag bara köra 10 mil på sin höjd innan axlar o rygg säjer ifrån.
Men jag hoppas att ni genomför denna "tävling" som jag ska följa med stort intresse,
men skynda snart är våren här enligt norrmännen så ut o wobbla och skriv sen här
på forumet hur det gick.
:)

 
E

ejwbegysv

Skulle vara trevligt med en långtur.. kanske lite utmaning att hitta rätt osv.. Som Dakar rallyt :)

Vi planerade en kortare tur på 4 dagar förut och har blivit nerringda med folk som vill följa med..

Så nog finns det ett intresse i sverige..
 
E

Ej medlem/Inloggad

jammen600 skrev:
Det bästa jag visste var långa turer men efter att blivit överkörd av en full bondläpp med nystryken flanellskjorta och med pressveck på sina mörkblåa uppvickta jeans och sin våldstrimmade
pippigula 142:a så kan jag bara köra 10 mil på sin höjd innan axlar o rygg säjer ifrån.
Men jag hoppas att ni genomför denna "tävling" som jag ska följa med stort intresse,
men skynda snart är våren här enligt norrmännen så ut o wobbla och skriv sen här
på forumet hur det gick.
:)

Om det inte blir i vinter så vet vi ju att det borde finnas intresse till nästa! :)
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Alltså problemet kommer nog inte vara intresse, det är mer de att bestämma var/när/hur :) För personligen nästan skiter jag i ifall det blir 10 skotrar eller 102 ;) Vill bara sticka iväg med likasinnade på en långtur :D
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sauce skrev:
Alltså problemet kommer nog inte vara intresse, det är mer de att bestämma var/när/hur :) För personligen nästan skiter jag i ifall det blir 10 skotrar eller 102 ;) Vill bara sticka iväg med likasinnade på en långtur :D
Passa dej för stenar under snön bara så ska det nog gå bra.:D
 

The_Phazer

Medlem
5 jun 2005
24
0
1
luleå
jag bor i luleå och kör mykt skoter och jag vet en led som är jävligt lätt och kör på och man hittar hur lätt som hälst de är efter en å som går 4-5 mil
 

bengan_81

Medlem
8 nov 2004
26
0
1
fors/avesta
det vore skit roligt och ja sa denna ide till likasinade i södra dalarna och dom fråga vart man anmälde sig!!=) 50 mil på en dag e ju inga problem!! sen lite med gumball e ju at det finns ingen riktig väg till måll utan det e valfrit bara du kommer i mål!!!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Det bästa vore väl att hålla till i norra Jämtlandsfjällen eller södra Västerbotten, mycke leder där och ganska mitt i skotersverige...?
 
E

Ej medlem/Inloggad

jag bor i vilhelmina i centrala/södra västerbotten och här finns det en trevlig led som går somsagt från vilhelmina till klimpfjäll sedan vidare i alla riktningar. söder,norr,öst,väst ja.. alla håll. finns även bra med soppaställen efter vägen mot klimpfjäll :)
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
tycker att vi ska sätta upp ett antal ställen där vi kan har "chekpoints" typ mackar eller något, sen ett mål och en start försten till målet måste passera alla "chekponits" skulle låta som en rolig ide
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
hehe, jag bor också i vilhelmina :) men det e riktigt här finns många leder som man kan köra, man kan ju köra från t. ex dorotea till vilhelmina, sen från vilhelmina till klimpfjäll och sen därifrån till kittefjäll och därifrån till vilhelmina/dorotea igen. ganska långt, skulle gissa att det blir en ca 50 mil. är inte helt säker, har inte så jätebra koll på hur långa lederna är men det ska gå leder sådär iaf. skulle gärna vilja vara med! tar mitt skoterkort i sommar och ska köpa skoter nu till hösten! :)

men ska man tanka i klimpfjäll får man se till att ha sedlar, finns bar sedelautomat för tankningen där! ;)
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Myggan hett han väl som körde ordentliga safaris i funäs för en 10 år sedan.
Kommer ni ihåg, han körde enduro där han ladda runt funäs med en övernattning
och körningarna låg mellan 30 mil på 2 dagar till 100 mil...tanken där var att ta med sig egen skoter och sen så ledde han gänget eftersom han hittade ochså hade han bokat
upp boende och mat...lät väldigt bra...annars ha rjag kört lite i saxnäs men mest i Borga, har stuga 6 mil bilvägen från borga och där är det ju fint ochså.och snösäkert förutom i vintras då det blåste bort...
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Förslag på tur som kan vara intressant och lagom lång.

Starta i Umeå - Skidoo leden västerut - kungsleden norrut till Jäckvik - nasaleden österut till Piteå.
Övernattning i Adolfström alt. Jäckvik (jäckvik har bra med plats för dyl. arr.)
Tankning på alla orter som är nämnda.
Man kan ju tänka sig att det inte blir race utan ett seriöst "högfartssafari".

Startar man o stannar i stora orter så går det ju att ordna person o skotertransporter gemensmt tex. med långtradare o buss.