Snow wolverine prototyp 3, bilder

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fotnot: Dr.spoke är en cykelaffär i fjollträsk som är det enda företaget i Sverige som renoverar Marzocchi dämpare.
Kände igen Dr.spoke som fan! Men nu kom det fram, var ju aktiv i cykelvärlden förut, så därifrån man kommer ihåg det där.

Maskinen såg ju jävligt frän ut! Men 210k.... Nja
 

rapp

Medlem
7 jan 2009
16
0
1
Västerås
Har sett den live och det är en grym skoter kan jag lova! :) Har stuga uppe i Lillhärdal, där den är tillverkad :)
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
C N C maskin är som en fräs som kan fräsa 3dimensionella delar i dom flesta material.

Tack för mig.
//Erik Brohagen

En CNC-fräs är en datorstyrd maskin som kan fräsa tredimensionella delar snabbt och med stor noggranhet


Så hade nog jag skrivit
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Onekligen fet maskin! Den ser riktigt välbyggd ut, och utseendet verkar vara hyffsat. Men om priset hamnar på över 200k så tror jag inte många kommer köpa den. Och är det någon som vet vad den väger?
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Onekligen fet maskin! Den ser riktigt välbyggd ut, och utseendet verkar vara hyffsat. Men om priset hamnar på över 200k så tror jag inte många kommer köpa den. Och är det någon som vet vad den väger?
Står på deras hemsida. Men jag tror killen vi fråga vad den vägde sa en annan vikt så det varierar väl än medans de testar olika lösningar.

Torrvikt: 220 kg, så står det.
 

kaka85

Ny medlem
16 mar 2009
4
0
1
GBG-ÖSD
Såg denna maskin på Gräfsåsen i söndags. Mäkta imponerad av bygget. Vissa grejer är kanske lite överjobbat, t ex backväxeln som är hydrauliskt inkopplad.. För övrigt så blev jag väldigt nyfiken på serviceintervall på den saken eftersom FOLAN liknar Husaberg, där en motor på 626 cc och ca 60+hk kräver uppmärksamhet ungefär var 5-10 timme i form av oljebyte, filter och 20 timmar på en ventiljustering. Denna V-twin på 1116cc på 120 hk bör inte vara något undantag. Han Sterner var där och slingrade sig duktigt på frågan om service.. Dessutom sa han att det bakre tändstiftet var lite knöligt att komma åt, OK det är inget du byter mer än förhoppningsvis 1gång/säsong, men olja och filter är jag väldigt lur på.. Tyckte det var väldigt läckert med sitsen också, och att det var fjädring som höll upp dynan, tänk er att ni sitter längst fram på dynan och det blir lite gropigt, hoppigt och man inte orkade ställa sig upp just då, då fläkar man bara bak röven så whopp har du ytterliggare 30 cm fjädringsväg som pallar upp röven:rock: Priset sa han skulle landa på 195 tkr för en maskin. Då slipper du köpa Öhlinare, styrhöjare och annat lull som andra aldrig har från fabrik, otankad vikt 235 kg.. Var jag bofast där det fanns snö så, ja varför inte?

För att inte nämna ljudet, det vackra ljudet, sången. Trippelsångare göre sig icke besvär :ciao:
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Såg denna maskin på Gräfsåsen i söndags. Mäkta imponerad av bygget. Vissa grejer är kanske lite överjobbat, t ex backväxeln som är hydrauliskt inkopplad.. För övrigt så blev jag väldigt nyfiken på serviceintervall på den saken eftersom FOLAN liknar Husaberg, där en motor på 626 cc och ca 60+hk kräver uppmärksamhet ungefär var 5-10 timme i form av oljebyte, filter och 20 timmar på en ventiljustering. Denna V-twin på 1116cc på 120 hk bör inte vara något undantag. Han Sterner var där och slingrade sig duktigt på frågan om service.. Dessutom sa han att det bakre tändstiftet var lite knöligt att komma åt, OK det är inget du byter mer än förhoppningsvis 1gång/säsong, men olja och filter är jag väldigt lur på.. Tyckte det var väldigt läckert med sitsen också, och att det var fjädring som höll upp dynan, tänk er att ni sitter längst fram på dynan och det blir lite gropigt, hoppigt och man inte orkade ställa sig upp just då, då fläkar man bara bak röven så whopp har du ytterliggare 30 cm fjädringsväg som pallar upp röven:rock: Priset sa han skulle landa på 195 tkr för en maskin. Då slipper du köpa Öhlinare, styrhöjare och annat lull som andra aldrig har från fabrik, otankad vikt 235 kg.. Var jag bofast där det fanns snö så, ja varför inte?

För att inte nämna ljudet, det vackra ljudet, sången. Trippelsångare göre sig icke besvär :ciao:
Det var inte bara service frågan han slingra sig på kan jag säga:confused: Men hur som helst verkar det vara ett schyst o fräckt bygge med ett skönt ljud men jag är ändå lite skeptisk till att de kommer att överleva men hoppas jag har fel.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Såg denna maskin på Gräfsåsen i söndags. Mäkta imponerad av bygget. Vissa grejer är kanske lite överjobbat, t ex backväxeln som är hydrauliskt inkopplad.. För övrigt så blev jag väldigt nyfiken på serviceintervall på den saken eftersom FOLAN liknar Husaberg, där en motor på 626 cc och ca 60+hk kräver uppmärksamhet ungefär var 5-10 timme i form av oljebyte, filter och 20 timmar på en ventiljustering. Denna V-twin på 1116cc på 120 hk bör inte vara något undantag. Han Sterner var där och slingrade sig duktigt på frågan om service.. Dessutom sa han att det bakre tändstiftet var lite knöligt att komma åt, OK det är inget du byter mer än förhoppningsvis 1gång/säsong, men olja och filter är jag väldigt lur på.. Tyckte det var väldigt läckert med sitsen också, och att det var fjädring som höll upp dynan, tänk er att ni sitter längst fram på dynan och det blir lite gropigt, hoppigt och man inte orkade ställa sig upp just då, då fläkar man bara bak röven så whopp har du ytterliggare 30 cm fjädringsväg som pallar upp röven:rock: Priset sa han skulle landa på 195 tkr för en maskin. Då slipper du köpa Öhlinare, styrhöjare och annat lull som andra aldrig har från fabrik, otankad vikt 235 kg.. Var jag bofast där det fanns snö så, ja varför inte?

För att inte nämna ljudet, det vackra ljudet, sången. Trippelsångare göre sig icke besvär :ciao:
Intressant det där med servicen! Slingrade? Ignorerade han helt frågan om hur ofta den krävde service? Nu när jag tänker efter så på min Husa krävs en "ordentlig" genomgång var 10timme:rolleyes:

Ser för övrigt ut att vara en skoter med potential på leden! Vad ska det sitta för matta?
 

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
Tror ja har sett nån wolverine i nån skoterfilm? det är iaf en svensk skoterfilm som finns gratis på nätet kommer inte riktigt ihåg va hemsidan hette men det går nog att ordna
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Varje gång nån skriver nå nytt i denna tråd tänker man...

-Ahh, äntligen händer det nåt...kanske någon fått testa den...

Tyvärr känns det så långt från verkligheten man kan komma..

S y n d!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
210 000 för en maskin i dessa tider... Fan en vettig bil går ju att få för 210 000. Tror det blir väldigt svårt att komma upp i några volymer. Men visst får dom fram något som är två gånger bättre än dom övriga så kanske.

Dom lär behöva tjäna rejält per maskin om dom ska överleva på 120 st per år. Å andra sidan är dom ju 60 000 dyrare än dyraste maskinen idag så...
 

kaka85

Ny medlem
16 mar 2009
4
0
1
GBG-ÖSD
Intressant det där med servicen! Slingrade? Ignorerade han helt frågan om hur ofta den krävde service? Nu när jag tänker efter så på min Husa krävs en "ordentlig" genomgång var 10timme:rolleyes:

Ser för övrigt ut att vara en skoter med potential på leden! Vad ska det sitta för matta?
Han kunde inte ge ett konkret svar, utan sa att när de bytte oljan så var det när de rev motorn, och riva motorn kan man ju göra titt som tätt när man är i ett utvecklingsskede.. Det enda vettiga han sa på service var olja och tändstift ska man byta en gång per år, och då sitter tändstiften lite krångligt åtkomliga, iaf på ena cylindern.. Som en normal hoj då? Jo och Husabergen ska nu in på 100h service, där de drar isär veven för att byta lager så den klarar 100h till, samt alla lager i växellåda, byta kamkedjan, balansaxeln osv(offert på 15tkr).. Så är det med högeffektsmaskiner i lättviktskostym.. Husaberg väljer man för att åka nåt färdigt "Ready to race", "vara värst", samma med Snowolverine? Smakar det så kostar det :evil:

Matta sa han inget om men den kommer "bara" säljas med 307 cm längd. Eftermarknadsandelar någon :D

Och jo, han körde med den och den dånade så ***** gott så det var grymt svårt att koppla ljudet till det som faktiskt rörde sig, man ville se en hoj liksom:rock:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
fick en fin presentation av den idag:D
195 000 kostar den. då är det mycket kolfiber och hi-tech.
personligen betraktar jag det som prisvärt om man ändå tänkt lägga 150k på nåt annat märke + lite extra lull lull
seriösa spekulanter kan tydligen åka till sveg för provkörning.
nästa säsong kommer den att kunna hyras via okq8,lär dock inte vara billigt

5st är tydligen sålda hittills

gå in på transportstyrelsen och kolla regnr:MPB 520
https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
fick en fin presentation av den idag:D
195 000 kostar den. då är det mycket kolfiber och hi-tech.
personligen betraktar jag det som prisvärt om man ändå tänkt lägga 150k på nåt annat märke + lite extra lull lull
seriösa spekulanter kan tydligen åka till sveg för provkörning.
nästa säsong kommer den att kunna hyras via okq8,lär dock inte vara billigt

5st är tydligen sålda hittills

gå in på transportstyrelsen och kolla regnr:MPB520
https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
FordonsidentifikationRegnr: MPB520Fabrikat: SNOWOLVERINE 1116ESFärg: SVARTFordonsslag: TGSKFordonsår: 2009Fordonsslagsklass: Chassinummer: 1116ES09001T

Upplysningar: Ägare/BrukareNamn: AS-BUILDING AKTIEBOLAG Adress: BOX 1204Postnr: 183 12Förvärvsdatum: 2009-03-10Ort: TÄBY : FordonsdataFordonsstatus: Avställd (2008-12-22)Tillfällig registrering: NejPrivatimport: NejAntal ägare:

Tekniska dataMotornummer:
Motoreffekt, kw: 85,0Effektnorm: EG

Kaross: Band (03)Slagvolym, cm3:
max: Skattevikt, kg: 230Tjänstevikt, kg: 235Totalvikt, kg: Bandbredd, mm: 381

Kan det verkligen stämma att den bara har 85kw som det står på vägverkets sida det blir ju bara knappt 116hk! Vem vill betala så mkt för en skoter med så lite effekt, hoppas verkligen att det inte stämmer:confused:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
FordonsidentifikationRegnr: MPB520Fabrikat: SNOWOLVERINE 1116ESFärg: SVARTFordonsslag: TGSKFordonsår: 2009Fordonsslagsklass: Chassinummer: 1116ES09001T

Upplysningar: Ägare/BrukareNamn: AS-BUILDING AKTIEBOLAG Adress: BOX 1204Postnr: 183 12Förvärvsdatum: 2009-03-10Ort: TÄBY : FordonsdataFordonsstatus: Avställd (2008-12-22)Tillfällig registrering: NejPrivatimport: NejAntal ägare:

Tekniska dataMotornummer:
Motoreffekt, kw: 85,0Effektnorm: EG

Kaross: Band (03)Slagvolym, cm3:
max: Skattevikt, kg: 230Tjänstevikt, kg: 235Totalvikt, kg: Bandbredd, mm: 381

Kan det verkligen stämma att den bara har 85kw som det står på vägverkets sida det blir ju bara knappt 116hk! Vem vill betala så mkt för en skoter med så lite effekt, hoppas verkligen att det inte stämmer:confused:
det stämmer nog rätt bra, Anders Sterner fick just den frågan på forumet och då var svaret 120 hk. däremot är vridet redan på tomgång(80 nm) lika som en 2t 600 har maximalt så siffrorna är väl inte helt rättvisa gentemot verkligheten.

det pratades också om en toppfart på 200 vilket låter mycket.
det blir nog att boka sig en provkörning:hmmmm:

hursomhelst så verkar den vara riktigt påkostad jämfört mot vanliga skotrar med t.ex,vdo instrument,drive by wire,kylsystemet inbyggt i ramen,kolfiber i tunnel och huv,öhlinare,ställbar luftfjädrad dyna,ställbart styre,kompositboggie och en massa fräst aluminium.

däremot så såg byggherren verkligen inte ut som jag väntat mig,man trodde väl på en äldre gentleman i kostym i stället för en orakad jeanskille i mössa:eek: han såg mer ut som en hd åkare än högutbildad chef för ett industriföretag

skulle inte förvåna mig om han byggt en egen chopper tidigare:hmmmm: