Snopro sx misständer

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Snopro sx misständer och går dåligt

Tjo.


Har lite strul med skoterjäveln, är en snopro 600 sx -08 som misständer som fan, är i stort sett okörbar..

På tomgång står han och poffar och spottar, får verkligen försöka hålla igång han så den inte stannar när han misständer och kör man så fortsätter den att missa och varvar dessutom inte ur alls..

Grenrör, pipa och slutburk blir också sjukt varma även motorn verkar hålla en vettig temperatur (känns det som när man känner på kylarna iallafall)


Nya kolvar, nya stift, 410/45 munstycken, luftskruvar 2 varv, soppaskruvar 1.5 varv och nålarna på andra snäppet uppifrån, förgasarjusteringar rekomenderad av terrängmaskiner..


Skotern gick hyffsat när jag köpte den och nyss hade bytt kolvar men gick sämre och sämre och nu är den så här.


Så är det nån som vet vart jag ska börja felsöka?

Hur beter dom sig om pipsensorn är väck? tändspole?



Tacksam för svar då tanken va att åka till fjälls 25/26/27e januari.
 
Last edited:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vad står tändningen på?

prova koppla ur holeshotknappen, annars får du börja mäta tändspole/stator
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tändningen står på 0



Holeshot knappen provade jag koppla ur utan resultat..


Nån som vet vad det ska va för värden på stator och spole? samt vilka kablar man ska mäta på?


Mer förslag på vad jag kan kolla på?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag har alla värden i servicemanualen, tyvärr är den i garaget 6 mil härifrån. Kan kolla på fredag om du inte får tag i dom någon annanstans.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det vore kanonbra!


Är statorn på dessa lika klen som på äldre katter? Tänkte för det var ju väldigt vanligt fel på sent 90-tal och inpå 2000-talet att statorn strulade på arctic :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har aldrig hört någon som pajjat statorn på SX:en. Däremot har många haft problem med tändspolen inkl. Mig själv, men då dog ena cylindern bara.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Bör ju tilläggas att han vart ju ännu värre med nya bestyckningen (samma som i första inlägget) även fast att han bara ska gå med den bestyckningen... Innan småpoffade han bara lite på tomång/i början men gick sen rent även fast han var slö och och ville inte varva ur, då satt det 440/45 och nålarna på andra snäppet nerifrån..


Men jag tror inte det har med soppan att göra då 410/45 ska va en ganska safe bestyckning endå på dessa maskiner enligt terrängmaskiner här i stan..


Men hur kan dom bete sig om dom tar tjuvluft då? Tänkte eftersom det vart ännu sämre med en lägre bestyckning men som egentligen ska funka bra, fuldrog ju bara cylindrar/topparna vid kolvbyte dum som man var, dvs utan momentnykel, tänkte på hur den skulle kunna bete sig om han är otät i cylinderfoten till exempel, eller om nån packbox har gått..


För som sagt, han gick bra först (dock lite fett på lågfarten) men sen gick han bara sämre och sämre och nu är han så här... Har kört kanske 3 mil sen inköp och kolvbyte..
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Kolla brickan som sitter över hålet i blocket för oljepumpen.. Den nedre bulten har gått av på båda mina två sx som jag ägt. Då läker det ur kompa från ena cylindern och beter sig ungefär som du beskrev..
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
tror det kan vara avgas tempgivarn, hör runt lite om du får låna av en likadan maskin i närheten där du bor.
har en kompis som hade en Sx hans givare gick sönder å den misstände som bara satan och gick inte att köra
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ska prova löda dit motstånd istället för pipsensor idag och se om det blir nån skillnad..

Tycker även att han är lite blöt vid cylinderfoten men han verkar även läka lite i grenrörspackningen så är svårt att säga, han reagerade inte på startgas iallafall.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hade stora problem att få igång han idag, drog och drog, skotern tände och startade till ibland men misstände och stannade osv, gav han supar och då startade han till och lät nästan som en skoter i några sekunder för att sedan misstända och stanna..

Provade sedan med full chocke och då startade han och gick att hålla igång och även köra ett varv runt kåken även fast han misstände och gick dåligt, alltså gick han lite bättre med choke..

Ena stiftet ser helt okört ut medans andra är svart..

Har provat med tändningen på alla lägen samt dragit ur kontakten till pipsensorn och har inte märkt nån skillnad alls..


Har dock inte hunnit provat med motståndena istället för pipsensor (670ohm, ska motsvara runt 650-680 grader i avgastemp)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Misstänker tändningfel..


Gnistan vandrar på elektroden och ser alldeles för stark ut, men provar jag gnistan med bara ett stift så blir gnistan mycket svagare och stoppar jag i båda igen och kollar så ser gnistan jävligt stark ut igen..

Och förutom detta så tycker jag också att gnistan är lite ojämn (dock osäker på detta)

Men att gnistan vandrar runt på elektroden och att gnistan ser för stark ut med två stift och bli svagare med bara ett stift (som iallafall jag tycker blir mer normalstark än med två stift och även ungefär lika stark som på polarens fungerande iq) känns inte normalt?


Kanske dålig förklaring men vad tror ni? Tips/förslag?
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
jag har kört ett år med trasigpipsensor så det kan du utesluta, ett tips du kan kolla upp är om motorjorden ligger och glappar/okontakt då beter de sig exakt så där eller gjorde iaf min gammla zr, vet dock inte vars den sitter på sx:en men det bör inte vara allt för svårt att hitta igen=)!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ja kan ju va värt att kolla jorden :)


Sen, vilka kablar mäter man statorn på? Är ju en kontakt med 4 kablar som kommer från statorn.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har provat mätt Statorn en snabbis idag på alla fyra kablarna i kontakten från statorn, vet inte vilka kablar man ska mäta så vi mätte på alla kablar och olika ordning på dom och fick inget utslag (dvs 0.00 ohm), förutom mellan två kablar där mätaren visar 0,08ohm, känns ju som ett fel men vi vet ju inte om vi mäter rätt heller..

Fick heller inget utslag i kontakten till triggergivaren eller?

Vad ska man ha multimetern ställd på när man mäter detta? Så vi inte hade den felställd.


Här är en bild på stator, statorkontakten och trigger kontakten..



Vilka kablar i kontakten ska jag mäta mellan? Och sen tycker jag ohm värdet på statorn är jävligt lågt enligt elschemat (0,89 ohm och 0,12 ohm), stämmer det verkligen? När jag mätte upp statorn på min gamla rotax så skulle jag ju ha 200-300ohm



Hela elschemat där det även går att förstora upp:
http://teamarctic.arcticcat.com/racers_only/downloads/09 600 Sno Pro Wire Dia.pdf

Dock är elschemat till en 2010 men bör ju va samma.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu har jag mätt igen, mellan kablarna som elschemat visar..

Vred multimetern på ohm och läget där det står 200..

Mätte på triggerkontakten där jag ska ha 185 ohm när triggern är ny och där fick jag ut 179 ohm

Mätte sedan i statorkontakten och där visade multimetern på displayen:

Mellan röd/gul och gul/röd: 00,8 ohm

Mellan brun och gul: 00,4


Och när jag mätte ett tag efter så blev det rödgul & gulröd 01.9 och brun & gul 01,4


Känns som statorhaveri? eller läser jag av multimetern fel tro? Får bara utslag på mätaren när den är på ohm läget 200.