Snopro kolvringar, 1 svart 1 vanlig?

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hej, skall byta kolvar på skotern, och har köpt två snopro kolvsatser. Till min förvåning ser jag att ena kolvringen är svart samt att den andra är vanlig silverfärg... samma i båda kartongerna.

Så, vad är det frågan om? Antar själv att silverkolvringen ska vara högst upp men har egentligen ingen aning. Är detta något nytt eller är man själv bakom flötet?

Någon som har svaret?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
coatade ringen högst upp, annars brukar det stå litet på ringarna vars dom ska sitta, typ en 1a eller 2a,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Det har jag inte varit med om på snopro faktist? Men som regel när ena ringen är svart brukar den sitta längst ner.

Så något 100% svar har inte jag. Men en ledtråd kan jag evnt ha. Om den svarta ringen ser ut att vara mer i samma matrial rakt igenom ,,typ mer grov i ytan kol liknande så ska den sitta underst. Men är den liknade silverringen och coatat då ska den nog sitta överst...... Ringen som är silver i ytan antar jag även är svart i grunden som alla andra snoproringar? Typ ser ut att vara av karbonliknande matrial bakom det tunna silverskicktet. Normalt får man ju bara med dom karbon-silverringarna till dom flesta skotarar så därför antar jag att den ska sitta överst.

Det är händelsevist inte olika grovlek på dom så dom endast passar i resp spår?

Och nu när du har fått mystiska ringar är det bäst att du även kollar noga så ringarna inta har fasning på ena sidan för då ska fasningen vara vänd uppot så den pressar utåt av kompet uppifrån.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
aha bra då fick man veta nånting nytt igen inom 2takt, lite annars med ringar osv när de gäller 4takt/bil motorer jag är van vid..
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
brukar var en ring som inte är helt rak utan fasad eller vad man skall säga, alltså innerring är tunnare än ytter ring på ovan eller om det var under sidan så vänder du den uppochner eller sätter den raka ringen i det fasade spåret blir det fel.