Snopro 600 mod??

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Hallå!

Funderar på att köpa en snopro 600 mod -06 eller -07
Alltså en speedverx maskin!
Vad kan ni säga om dessa skotrar? Har aldrig ägt en arctic så jag tänkte att de va dags nu.
Är dom driftsäker eller är dom urtagen så mkt krut så dom ligger på gränsen till att hålla?
Såg att kolvar mm inte va allt för billiga till dom:D

Vill ha så mkt info som möjligt!
Vad är en rimlig peng för dessa maskiner?

MVH//oGy
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Går betydligt hårdare än nya snopro 600an. MKt fina maskiner, det enda jag har att säga är att beställ ett par kolvar på en gång. Så du har hemma, för du vill inte vänta på kolvar om den nyper en vecka innan påsk. Så bara du har 2 kolvar hemma med packningar (utifall att) så harj ag bara gott att säga om maskinen. Men byta gärna ut orginal skidorna mot powder pros om du ska nyttja maskinen till det den är byggd för.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har en 07:a , de första är den är seriöst trailkonverterad , är den som min å byggd för C16/C14 soppa så måste den både förutom sänkt tändning å komp även ha andra pipor , skulle inte förvåna mig om den varvar över 9500 varv med std piporna , dom verkar även ha litet kolvspel å ha lätt för att nypa (utan att spika) , stingerna är 25 mm vilket säkert ger bra effektuppbygnad men inte gjort för långa fullgaskörningar , min var skuren men skulle ändå åka ur på en gång för att ge plats åt en 800:a , men jag tror nog att den skulle vara både potent å driftsäker med rätt grejer , att kylsystemet är utbyggt är ochså ett krav enligt mig om den ska brukas på annat än crossbana , en trialtank är ochså bra om den har så man får i mer än 17 L ...
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
En kanon maskin. Se till att avgasportarna är bytta till egentillverkade av stål eller uppdaterade, även fast dom uppdaterade inte håller lika bra som dom av stål. Bengan kan göra portar som håller, även andra som håller på med stål och har lite kunskap kan säkert tillverka ett par. Original portarna har en tendens att gå av och rasa ner i motorn (hände mig).

Och som k-len sa, beställ hem ett par kolvar så du har.
bacc
 
Last edited:

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
jag har en 07:a , de första är den är seriöst trailkonverterad , är den som min å byggd för C16/C14 soppa så måste den både förutom sänkt tändning å komp även ha andra pipor , skulle inte förvåna mig om den varvar över 9500 varv med std piporna , dom verkar även ha litet kolvspel å ha lätt för att nypa (utan att spika) , stingerna är 25 mm vilket säkert ger bra effektuppbygnad men inte gjort för långa fullgaskörningar , min var skuren men skulle ändå åka ur på en gång för att ge plats åt en 800:a , men jag tror nog att den skulle vara både potent å driftsäker med rätt grejer , att kylsystemet är utbyggt är ochså ett krav enligt mig om den ska brukas på annat än crossbana , en trialtank är ochså bra om den har så man får i mer än 17 L ...

Jag vill ju ha en som går på 98oktan. Men vad ska man ha för pipor menar du då? går de öka på stingerna? och kylningen går väll bygga ut med f7 och där är väll inte så jobbigt eller? Man ska väll seriekoppla kylarna? men vart sätter man den nya då, fram eller längst bak i tunneln?

Ingen som kan säga vad ett vettigt pris är för en sån maskin. Antar att alla har gått cross?
Är de ett bra val eller borde jag satsa på en annan maskin?
Tänkte mest på om de är större risk att de kommer rasa, om jag säger så??

Jag drar kanske inte dom största hoppen men jag kanske utveckals mer på en sån maskin än på en "standard"? Är ju troligvis bättre dämpning osv.
Vill ha en maskin som tål stryk men som sagt gör jag ju inga 50 meters hopp. Än iaf:D
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag skulle pröva med en f6/f7 pipa om jag skruvade igång min och jämfört med förlängda dubbelrör i bänken , de satt en punkad strypning från 29 till 25 mm i mina rör , de funkar kanske bra med om i , de finns bra med plats i tunneltaket för kylare speciellt om man inte ska ha dubb , jag ska ha en mindre kylare längst bak dessutom ...........

jag skulle försökt hitta en med f7 motor , en reggad fräsh sån med stor tank å kylsystem anser jag vara värd klart mer än en std skoter av samma årsmodell
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
jag skulle pröva med en f6/f7 pipa om jag skruvade igång min och jämfört med förlängda dubbelrör i bänken , de satt en punkad strypning från 29 till 25 mm i mina rör , de funkar kanske bra med om i , de finns bra med plats i tunneltaket för kylare speciellt om man inte ska ha dubb , jag ska ha en mindre kylare längst bak dessutom ...........

jag skulle försökt hitta en med f7 motor , en reggad fräsh sån med stor tank å kylsystem anser jag vara värd klart mer än en std skoter av samma årsmodell
Vad menar du med att du skruvade igång din?
Men moddarna är ju reggad. fast som 440 då.
Men har kanske fått tag i en 07a som dom har ändrat avgasportarna på till egentillverkade. Kylare tänkte jag slänga dit plus typ digatron eller liknande.

Men en 440 med F6/F7 snurra vore vettigare
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
menar om jag skruvar igång min 600 motor , den behöver ny nicasil å nya kolvar ,
min är oreggad pga av import , jag monterade en digatron och variflow på min så jag slipper bestycka om , ska bygga ut kylsystemet snart
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Sitter ju inge handtagsvärmare på dom där. Går de koppla in sådana eller?? Vart plockar man streten ifrån?
Inte så värstans haj på de här med trådar med ström i och tillhörande:D
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
ja, det går att koppla in, har värmare på min. Är inte heller haj på el osv, men kan kolla hur mina är kopplade om du inte får något annat svar. :)
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Får vänta och se om ngn skriver. Annars får du slänga ett getöga under huven.
Har du satt lyse på din då??
Har kollat på en och han hade lysspole men sitter inget lyse där. tänkte mest på om de e struligt att få dit? orginal firecat lyse går väll inte dit pga. piporna tror ja.
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
ja de blir ingen kvällsåkning iaf då:D

De enda som tar emot nuu är ju att delarna till maskinen är så billiga..not.
Sen är de ju de här med hållbar heten, men smakar de så kostar de.
Frågan är om de är värt degen:S
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Ja, jag har lysen. Lysen från en f7'a, så det går. Fast hade helldre haft en huv som på odysse's bild pga att jag aldrig har användning för lysena. Sugen på att byta odysse? ;)

Om du frågar mig så är det värt degen. :)
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Om en spåkärring bara kunde säga gör de/ gör de inte så hade ju livet varit en smula bättre och inte full av massa köpångest.
Men då är de ju 2 grejer till som säger att kan köpa.
Alltså att de går att stoppa dit handtagsvärmare och fixa lyset. Men ja vill gärna ha vanliga lyset så man kan åka på kvällen om man vill och leva om:D
de sitter väll inte mer än 2 redbull burkar som slutburk va?:D
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Du kan ha vanliga lysen från f-serien. Sitter då bra på min.
Näe precis, raka rör, ett herre*****rns ljud!