snopro 440 som inte varvar över 5500rpm

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
Jag ger snart upp... Har nu provat alla era tips och ideér men ingenting tycks vilja få den att varva ut fullt. det är bytt tändstift, bussningar till vikterna i variatorn, tändhattar, stift, nytt bränsle, rengjorda förgasare typ 3 ggr. Men den vägrar varva ut, börjar skicka lågor ut mellan grenröret och pipan vid typ 5000rpm avgas smällar sen slutar den varva och börjar bluddra vid ca 5500
 

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
Sv: snopro 440

Det sjuka var att det hände så plötsligt. hade vait ut en sväng bara något tag innan, skulle sen ut och det var då den plötsligt bara slutade varva, upptäckte ju då att bussningarna till vikterna farit då dom stod på sne i variatorn.... bytte dom och då uppstod detta fenomen.... har ju fin gnista också på stiftena...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: snopro 440

Jag tror med på att det är CDI-boxen, kolla den sen uteslut. Annars är det statorn som ev. behöver lindas om! Vad är det för årsm på din snopro? Jag har haft -02 och -04, aldrig stött på dessa problem!
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: snopro 440

Det sjuka var att det hände så plötsligt. hade vait ut en sväng bara något tag innan, skulle sen ut och det var då den plötsligt bara slutade varva, upptäckte ju då att bussningarna till vikterna farit då dom stod på sne i variatorn.... bytte dom och då uppstod detta fenomen.... har ju fin gnista också på stiftena...

har du jävlig otur har veven blivit krokig, om du säger att bussningarna var borta å då blir de ju obalans i variatorn. men störst sannolikhet är ju att de är nå tjafs me tändningen, de är bara att öppna å kolla hur statorn ser ut m.m.
 

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
Sv: snopro 440

Det är en -01a, hmm statorn kan det ju kanske ligga nå i var ju faktiskt och körde lite vatten för ett tag sen... Får kolla det... Tack för all hjälp...
 

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
Sv: snopro 440

har mätt upp statorn nu, skulle ha 120ohm och låg på 100, dom jag prata med på skoter firmor tror inte att det är det som är felet. upptäckte dock att avgasportarna kleggat fast kan det vara detta som är problemet???
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: snopro 440

har mätt upp statorn nu, skulle ha 120ohm och låg på 100, dom jag prata med på skoter firmor tror inte att det är det som är felet. upptäckte dock att avgasportarna kleggat fast kan det vara detta som är problemet???
Ja, kärvar de så kan det mycket möjligt vara så att det är problemet.
 
B

Biosteel

Sv: snopro 440

hade exakt samma problem med min snopro 440 -03 och då var det en packbox som hade farit :)
 

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
HJÄLP! Snopro 440 -00 varvar inte över 5000rpm

Mätte upp min statorplatta och kom fram till att den felade lite 130 skulle den ligga på och låg på 100 tror jag det var, dock mätte jag upp den när skotern stod utomhus nollgradigt! Har pratat med diverse skoter butiker och dom säger att det inte låter som att det är stator plattan, som jag beskrev i ett tidigare inlägg så slutar den varva vid ca 5000rpm och avgas smällar uppstår men dom kommer mellan själva gren röret och pipan ej under skotern alltså. har haft upp cylindrar och kollat allt okej, oboy färgade stift, rengjort gasare och filter, nytt bränsle, nya tändhattar, nya tändstift. avgasportarna löper som dom ska blir ej heller någon skillnad då jag spärrar dom i topp läge... har inte problem med något annat på skotern såsom lyse eller sånt... Vad är fel????:confused:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: snopro 440

Packbox var?
Den bakom dynan, där du har mackjärnet, extrahandskar och kaffeburken.

Rättare sagt; "axialtätning".

Sitter på vevaxeln och en trasig tätning är inte bra på något sätt, faktiskt direkt farligt/skadligt för motorn.
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
Sv: snopro 440

exakt det där problemet har ju NU på min zr 600 efi -00, trodde det var mina insug, då dom var spruckna på utsidan men nu när jag har tagit upp och kolla på dem så äre inte sprucket igenom. Drygt som fan nu när man inte vet vad det är. Kan fanimej vara vadsomhelst
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sv: HJÄLP!!!!!! Snopro 440 -00

jag var med om ett liknande fel på en 583 och då var det tätt i slutburken
(isoleringen hade lossnat och täppte igen ibland)
annars kolla krysskilen
 

bebben

Aktiv medlem
9 jan 2006
84
0
6
39
Luleå
kan säga att det inte var avgasportarna, eller slutburken... Suck nu provar jag byta tändplatta iaf, får hoppas att det är det...