Snopro 440 , Pro x 440 ?

Lapp_Sven

Aktiv medlem
19 mar 2007
62
0
6
Hej ! , vaad blir de bästa valet mellan en SnoPro 440 -04,
Och en Pro X 440 -03 ? / Sven .
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hoppas du är redo att byta kolv varje säsong, och renovera övriga delar i motorn nu när du vill ha en 440. som tydligen det behövs i dessa 440s.

Dom är väl rätt så jämlika båda skotrarna. (båda givetvis gjord för skotercross)
men jag skulle själv ta prox pga utseende om jag nu var tvungen att välja en 440. köp dig en 500, 600? slipper du skruva i mängder varje sommar.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har haft en 440 och det är inte alls så mkt skruvande.
av dom där så tror jag jag hade tagit en snopro 440.
tror prox har mkt fel det där året. kan ta fel på året men jag hade endå tagit en snopro 440
 

PowderRider

Välkänd medlem
15 mar 2007
150
0
6
Bredbyn
ja precis, det är inte så mkt skruvade som alla säger faktiskt :)
skulle nog valt pro x .
Perfekt hopp skoter om det är det du ska göra ;)
 
J

JagLuktarGott

Fattar inte att alla snackar så ***** mycket om att man får skruva ihjäl sig, det är ju mestadels skitsnack bara! och jag stör mej så jäkla mycket på folk som inte ens ägt en 440 och säger att det är mycket skruva, men man borde dock kunna skruva för att äga en 440, men det tycker jag gäller varenda skoter isf.

Jag tycker du ska köpa en 440, enligt mig är det roligaste cc klassen, men jag håller dock med övriga talare om att det är mer skruva än tex en 5-600, men inte så våldsamt som vissa säger. Och kolvbyte måste inte nödvändigtvis ske varje sässong, det beror alldeles på hur du kör.

Sorry för ot, men jag skulle nog ha valt pro-x'en skönare körställning och agressivare utseende.

Mvh
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Det är nästan lika mycket skruva i en 500 och en 600.
Kolvbytena avlöser varann med jämna mellanrum.

Det ÄR så. Varför man alltid snackar om att en 440 behöver kolvar hela tiden.
Det är samma sak som med en 500 eller en 600.
Dom nöts. En optimerad motor som en 440 märker man skillnaden på.
Då man tappar kompretionen så får man sämre förbränning och motorn svarar sämre på gas.

Med en slö 500 eller 600 så blir det ingen skillnad från fräscht komp till ingen komp. Den är lika slö ändå.
Men en ettrig 440, där märkers det. Dock tar en slut 440 alltid accet ur en fräsch 500 och i många fall även en 600.
Men då 440 är fräsch har 600 PRO racer maskinerna problem. Det finns då ingen serietillverkad standard maskin som åker ifrån en 440 upp till 80 km/tim.

Men då 800:eek:r och kvicka F7:eek:r börjar åka ifrån 440:in. Då vet man, att man behöver byta kolvar för att hänga av dom igen.

En 500 eller en 600 åker aldrig ifrån dessa maskiner. Så där märks inte kolv bytena. Men man behöver byta kolvar i dom också. För att behålla maximal effekt i motorn.

Dessutom tar det ca 1-2 timmar i garaget så är kolvarna bytt. Oavsett vilket märke man väljer. I en PROx 440 byter man kolvar på 20 minuter.
Så så mycket skruvande är det inte.
 
J

JagLuktarGott

Det är nästan lika mycket skruva i en 500 och en 600.
Kolvbytena avlöser varann med jämna mellanrum.

Det ÄR så. Varför man alltid snackar om att en 440 behöver kolvar hela tiden.
Det är samma sak som med en 500 eller en 600.
Dom nöts. En optimerad motor som en 440 märker man skillnaden på.
Då man tappar kompretionen så får man sämre förbränning och motorn svarar sämre på gas.

Med en slö 500 eller 600 så blir det ingen skillnad från fräscht komp till ingen komp. Den är lika slö ändå.
Men en ettrig 440, där märkers det. Dock tar en slut 440 alltid accet ur en fräsch 500 och i många fall även en 600.
Men då 440 är fräsch har 600 PRO racer maskinerna problem. Det finns då ingen serietillverkad standard maskin som åker ifrån en 440 upp till 80 km/tim.

Men då 800:eek:r och kvicka F7:eek:r börjar åka ifrån 440:in. Då vet man, att man behöver byta kolvar för att hänga av dom igen.

En 500 eller en 600 åker aldrig ifrån dessa maskiner. Så där märks inte kolv bytena. Men man behöver byta kolvar i dom också. För att behålla maximal effekt i motorn.

Dessutom tar det ca 1-2 timmar i garaget så är kolvarna bytt. Oavsett vilket märke man väljer. I en PROx 440 byter man kolvar på 20 minuter.
Så så mycket skruvande är det inte.
Skönt att någon tycker lika som en själv! :eek:
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ta snopron de är lätt den skönaste och tuffaste skotern ja har haft och sen vad e de för mening att köpa en gammal pro x 440 med edge chassi? snopron är både snyggare och går mycke bättre än polarisen. och sen de här me att man måste byta kolvar hela tiden är ju bara en massa skit snack. man tar sig lätt ett par hundra mil på kolvarna.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Hur mycket man får skruva i en skoter överhuvudtaget beror till 90% på sig själv som ägare. Vill man ha fräscha grejer och är intresserad så är det klart man får skruva en hel del. Man behöver inte byta en grej bara för att den är helslut, det går även att vara lite förutsägande och byta i förebyggande syfte vare sig det gäller kolvar, lager, packboxar, bussningar, kulleder eller vad fan som helst. För tex en kolv kan hålla flera tusen mil, men borde ha varit utbytt för tusen mil sedan pga den börjar bli sliten=tappar effekt och skadar cylindern och man åker på att omnicasila eller vad man nu har för foder.

Så enligt mig är det nästan helt upp till en själv hur mkt man får skruva
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Hej,

Är det lämpligt att ha en 440 om man mest ägnar sig åt ledkörning?
Vad får de för konsekvenser isf, hur många mil tar man sig innan kolvbyte?
Sen finns det väl ingen check engine lampa eller olje lampa på dom?
Hur stor är orginal tanken?

Vad är det mer man kommer att få skruva med i skotern jämfört med en vanlig 500?

tacksam för svar.
:)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
kört iq 440 och den var ingen höjdare med 98 oktanstoppar. nackdelen med 440 är att du ska köra den på 110 oktanig soppa för att den ska gå rätt.

den går inte rätt med 98 oktanstoppar helt klart. då är det nog bättre åka i en 500.

440 blir nog rätt tråkig och sjungig efter ett tag och du lär alltid ligga sist mot dina polare så fort du ska ut på en lite längre tur.

Så upplevde jag hela resan med en 440 så jag har köpt mig en 700:a igen.
 

Skidoo440x

Aktiv medlem
19 feb 2010
92
0
6
Österbybruk
Det är faktist inte så jävla mycket skruvande me 440...det ända är då variatorn som jag fått ställa in. Skulle tagit snopro'n
 

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
Ta snopron.. Mycke bättre skoter än pro-x:en. 440 går otroligt bra, tror man behöver skruva mindre i 440 än i övriga faktiskt.. Mindre rackel som kan gå sönder då de inte är så mycke el-skit. Men för dej som undra så finns oljelampa och liknande på dom flesta 440:s, dock finns det någon sno-pro där de e helt tomt :)