snopro 440 / 700 helt död

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
skotern ifråga är en 05as snopro 440 med en 05as 700 efi motor i

Skulle ut en sväng i dag med skotern, drog igång stod ca 5 min på tomgång

drog iväg och tog mig ca 100 meter, de sa bara booooooo stop.
ingen gnista testat med nya stift och kollat alla kablar till nödstopp och dylikt. men inget gör någon skillnad.

vad kan vara felet ? tacksam för svar
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tändspolen tippar jag på, såvida det inte är något i nån databox.

Bör gå enkelt att mäta upp med en multimeter, har du ingen så finns dom från 99:- på Biltema.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Körde du med avslagna handtagsvärmare? Komplett f7 elsystem? Har du otur så är det ECU-boxen som farit.. Prova din box i någon annans skoter!
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
testat och mätt de mesta och allt ser normalt ut . ingen som vet nått bvanligt fel eller liknande ?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
nån kabel från kabelstammen som kan ha nötts av, eller brunnit av på nåt mindre synligt ställe då?

Kan vara svårt att följa hela stammen, men väl värt det?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Körde du med avslagna handtagsvärmare? Komplett f7 elsystem? Har du otur så är det ECU-boxen som farit.. Prova din box i någon annans skoter!
zleric är inne på rätt spår, har du lyse på maskinen? om inte, så måste man köra med handtagsvärmarena på för annars blir strömmen för stark till ecu-boxen och den brinner upp ..

släng iväg ett mail till odysse här på forumet, han har bra koll på hur dedär fungerar!
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
tog lös ecun och den har bränts rejällt på undersidan och luktar bränd elektronik utabara satan. fick tag på en ecu som kom i dag men visade sig vara till en förgasar f7a, det hade jag aldrig ens tänkt på.

så om nån har en Ecu box till en efi som dom vill bli av med hör av er till mig snarast
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Trist att bränna ECUn och dessutom få fel ECU. Har du kollat så det inte skiljer sig något mellan EFI modelerna?

Hade du lyset på när du brände den?
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
det vet ljust ute så jag vet inte om jag hade lyset på. har läst av dom som testa och dom säger att dom inte märkt nån skillnad på oilka boxar från 700rorna
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
du har olika symboler på boxarna ...

om jag inte minns fel så är dom inställda med spridarna? eller är det något annat?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
du har olika symboler på boxarna ...

om jag inte minns fel så är dom inställda med spridarna? eller är det något annat?
Precis. Finns gul/röd/blå på vissa modeller, iaf de första EFI modellerna som kom 90-talet. Du ska ha samma färg på spridarna som på boxen.

Jag tror det bara finns en typ till F7:an men kan vara värt att kolla så inte box nr 2 är fel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ecuarna är märkt med triangel , fyrkant å kanske ngt mer , jag har aldrig märkt ngn skillnad varken då jag kört eller bromsat , lyset ska alltid vara på har du haft det av är det en trolig orsak varför den brann upp
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Tycker det är konstigt att ecun brann bara för att jag inte hade lyset på? ska jag behöva fara runt och blända alla jag möter nu då ?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
odysse har skrivit det 1000gånger förut på detta forum, men med ditt sista dumma inlägg om bländande lyse så hoppas jag du blir utan svar och fortsätter köra utan lysen så skotern får fortsätta stå i garaget!
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
klev jag på nån öm tå nu ? Han må ha skrivit de någon annanstans men jag har missat. Men hur fan kan jag va dum om jag tycker det är jävligt om jag ska behöva köra med hellyse på och blända alla jag möter.

Jag vet inte vad du har fel aggressions problem och inte vad du vinner på att skriva liknande på en tråd på internet.

Jag ställde en fråga om jag skulle behöva ha hellyset på hela tiden och om det var så hemskt för dig så kanske du skulle tänka på att söka hjälp.

Är det bara jag som tycker det är konstigt på att en skoter att man inte kan stänga av lyset som man vill utan att den ska gå sönder? behöver boxen viss mängd motstånd eller liknande ?


nu back to topic, hittat ett kabel brott till handtagsvämarna som jag inte trodde jag hade ,men dom var i kabelhärvan kan det bero på detta ?

ja menar är det bar ajag s
 
Last edited: