Snofed???

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
vad håller Snofed på med? spelar väl ingen roll ifall man får fram ett funkande alkolås till skoter eller ej, hur stor är extrakostnaden som 99% av övriga förare måste betala för detta. Märkväl att varken bilar, båtar eller andra fordon har alkolås.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Det vore rimligt att de som blivit ertappade med rattfylla får tvång på alkolås. Inte att varje skoter ska utrustas med det.
 
R

Robin

Vad är felet med en alkolås mätare? Jag monterar gärna dit en på min skoter om dom får till en modell som inte påverkas av kyla,vatten, vibrationer osv som kan uppkomma, dvs en näst intill ofelaktig modell, jag vill ju inte att skotern inte startar för att alkomätaren får fnatt.

Men annars ser jag inga som helst problem med varför man inte skulle ha det monterat på skotern? Att börja montera dessa på alla nya maskiner från åf blir ett så litet pris tillägg att man inte bryr sig om den lilla ökningen.

Ska man börja gämföra med vad tex bilar har för skyddsanordningar monterade gämfört med skotern så kan man ju på samma sätt sätta krav på att en snöskoter ska ha säkerhetsbälten och aribag eller?
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
blir knappast ett "litet" pristilägg, sen ifall du vill ha bälten och airbag så är det upp till dig, samt alkolås är frivilligt att instalera
 
R

Robin

blir knappast ett "litet" pristilägg, sen ifall du vill ha bälten och airbag så är det upp till dig, samt alkolås är frivilligt att instalera
Mycket lär det ju inte bli, kan tänka mig kring 2-3 000kr. Och vid köp av en helt ny skoter för ca 130 000kr så är det då ingen extra kostnad som jag skulle bry med om alls.

Givetvis är det ju orimligt med att skicka ut något kravbrev med en faktura på 3000spänn till varenda skoterägare, gammal som ny skoter i hela landet samt en alkomätare på posten.
Men det är ju knappast heller någon rimlig situation som kommer att inträffa.

Kommer alkolås på varenda ny skoter direkt från åf så tror jag inte det kommer vara något extra kostnad som folk kommer att gnälla på, möjligtvis första året men därefter ingenting.

Om man då kommer med motargumentet till att försäljningen av skotrar kommer att minska så är det enbart bra enligt mig. Folk som väljer att inte köpa en ny skoter just pga alkolås ska inte isåfall köra skoter!
Vad ska argumentet vara för att inte köpa en skoter just pga alkolås om den funkar finemang?
- "Nee man kan ju inte köra om man tagit sig 1-2öl hos grannen och måste ta sig hem"
Då ska man ju för fan inte ens köra skoter överhuvudtaget.

Samma sak med bil, om du vet om att det bjuds på sprit och du kör bil så tvingas man ju tacka nej till det, varför skulle de inte gälla på en snöskoter med betydligt mindre skyddsanordning än en bil? och dessutom i en miljö som är 100ggr farligare än på E10an.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
nja, nog är e10 farligare i fyllan än vilket skoterspår som hellst, särskilt för andra trafikanter, och inget lagkrav på bilar om alkolås. Sen är det tyvärr inget större problem att komma runt alkolåset för de som vill köra onyktra, så det känns som en onödig fördyring bara
 
R

Robin

nja, nog är e10 farligare i fyllan än vilket skoterspår som hellst, särskilt för andra trafikanter, och inget lagkrav på bilar om alkolås. Sen är det tyvärr inget större problem att komma runt alkolåset för de som vill köra onyktra, så det känns som en onödig fördyring bara
Nu var ju bara e10an mer som ett exempel, att gämföra alla sorters fordon med varandra för att få ut så mycket "frihet" som helst går ju inte.
Samma sak som att säga att "Mopeder behöver man inte ha körkort till, varför ska vi ha de på bilar då?" eller att "båtar har inte airbag, varför måste bilar ha det?" osvosv.

Nej det är inte lagkrav på alkolås på bilar heller, varför förstår jag inte.

Det går ju inte att tänka "Ne vi skiter i de, det är så lätt att koppla förbi att det inte är någon ide". Då får man väl på något sätt se till att försvåra förbikopplande eller att integrera det tex cdi eller liknande för att försvåra.
Just såna här saker SKA finnas på skotrar just för att bekämpa döds och skade risken som finns på en skoter vid körning i onyktert tillstånd, det är ju ändå majoriteten av skoteråkare som dör vid olycka som är alkoholpåverkade.
Så varför skulle man inte försöka minska den risken och samtidigt eliminera ett av dom största argumenten mot snöskoter som sk."snöskoterhatare" har. Att visa för allmänheten att det går att försöka nå nolltoleransen ang dödsolyckor på skoter utan att börja med hastighetsbegränsningar osv.
Istället för att svartmåla skoterkörning så får man ut något positivt av det.
Givetvis kommer det inte gå på en natt att alla dödsolyckor elimineras, det kommer ju ta något/några år men det är fortfarande bättre än att bara blunda för saken.


Jag förstår inte din tanke ang att det är en fördyring, det lär ju inte bli du som betalar för alkolås på någon annans skoter.

Att sätta en sån liten kostnad mot att spara sisådär 5-6liv varje år pga dödsolycka vid onykter körning är ett pris som jag skulle kunna betala vid köp utav en ny skoter, även ett pris som jag tror dom flesta ej egocentriska personer skulle kunna tänka sig att ta, även för att spara sina egna liv om man vet att man har problem med alkoholen.

Kallas för Frihet under ansvar och eftersom den friheten idag missbrukas så måste något göras åt saken, tänk om regeringen hade gått ut med något så som "Gör va fan ni vill, vi bryr oss inte" vad skulle inte hända då?

Ni som är emot alkolås på skotrar, Varför? Om man nu kommer med en bra modell som ska tåla all sorters körning så varför skulle det vara så dåligt? Är det verkligen den lilla pris kostnad som det faktist är så jäkla stor så har man ju ändå för fan inte råd att köpa en ny skoter.

Nu antar jag att man menar att det ska börja monteras på nya skotrar som kommer ut och inte på alla nuvarande skotrar, det är även jag emot, Inte pga kostnaden utan pga att det är väldigt orealistiskt och i prinsip omöjligt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Håller med dig robin.

Jag fattar inte hur det kan finnas något motargument till just alkolås..?
Visst det kostar någon tusenlapp, men en standard på nya skotrar kan väl INGEN klaga på, hoppas jag...
Säkert en av dina bästa livsförsäkringar på en skoter =)

//Rasmus
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
motargumentet är att får du det överhuvudtaget att funka klockrent plus att det inte går att fuska med den? samt att det oavsett kommer göra skotrarna dyrare och till vilken vits om det i slutändan ändå bara är ett skott i luften
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
vad håller Snofed på med? spelar väl ingen roll ifall man får fram ett funkande alkolås till skoter eller ej, hur stor är extrakostnaden som 99% av övriga förare måste betala för detta. Märkväl att varken bilar, båtar eller andra fordon har alkolås.
Det är väl bra om det går att komma fram till om alkolåsen är möjliga, eller omöjliga, att använda även på en snöskoter. När denna fråga har ett svar, så vet man ju och slipper gissa !

Om det sedan visar sig att det inte fungerar, eller att dom fungerar mycket väl, så är det ju en helt annan fråga, men en nog så mycket viktig fråga att ha ett svar på, innan man kan gå vidare med arbetet att få bort fyllekörningarna på snöskoter.

Om en riksorganisation inte aktivt ska vara med och driva denna så viktiga fråga, vad ska man då göra istället ?

Motarbeta att fälttest på alkolås utförs ?

Vilka skoteråkare tjänar på att en riksorganisation ej söker samarbete med dom olika myndigheter, i arbetet med att minska skoterolyckorna ?
 
R

Robin

motargumentet är att får du det överhuvudtaget att funka klockrent plus att det inte går att fuska med den? samt att det oavsett kommer göra skotrarna dyrare och till vilken vits om det i slutändan ändå bara är ett skott i luften
Jag säger inte att det behöver funkar till 100% SAMT vara totalt omöjlig att koppla förbi. Men om det sker en dödsolycka i form utav att en alkoholpåverkad person har kört fordonet med alkolåset bortkopplat eller förbikopplat så finns inte argumentet mot att snöskotern är ett farligt fordon ur den synvinkeln ang alkohol. Då finns det endast en förklaring till att olyckan inträffat och det är att föraren som körde skotern och dog i tex en drunkningsolycka är helt inkompitent! Och får helt enkelt skylla sig själv, vist det är hårda ord att säga men saningen kvarstår att en sådan person ska inte befinna sig som förare på en skoter!

För ge mig en, en enda bra anledning till varför man skulle förbikoppla ett fungerande alkolås?
Varför ska man fuska? Av vilken anledning? Bara för att man kan behöver det inte betyda att man gör det? På samma sätt som man använder bilbälte för sin egen säkerhet, man KAN välja och fuska och inte använda det men av vilken anledning?

En starkt alkoholpåverkad person klarar troligtvis knappast ens av att fuska sig förbi alkolåset.

Att då koppla förbi det före om det funkar undehållande är ju enbart korkat.

Och visar det sig att den inte funkar vilket de säkert kommer göra på något fall i början så är skotern så pass ny att det blir en garantisak som åtgärdas helt gratis och säkerligen kommer att dokumenteras för att skapa en bättre modell.

Så ett slag i luften är det då inte, det är däremot ett hjälpmedel för att vi inte ska få andra regleringar som maxhastighet av 70km/h på skotrar osv.

Och som jag skrev tidigare så om man inte har råd med den lilla prisökningen så har man ändå inte råd till en sådan skoter.

Kan ju även bli så att skotrar utrustade med alkolås får en sänkt försäkring och därmed har man tjänat in dom slantarna på nått år bara.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
motargumentet är att får du det överhuvudtaget att funka klockrent plus att det inte går att fuska med den?
Vad är det för J*vla mot argument, att det inte går att fuska med den?!:confused:
Sen att få det o funka klockrent, jo människan har lyckats med det mesta så varför skulle detta vara omöjligt?

samt att det oavsett kommer göra skotrarna dyrare och till vilken vits om det i slutändan ändå bara är ett skott i luften
Herregud.
Det kanske kommer göra en ny skoter 2-3% dyrare, kanske är vad skotrarna blir dyrare per år i "skoterprisinflationen" För kollar man tillbaka i tidigare år var nya skotrar billigare..
Sen till vilken nytta, SÄKRARE SKOTERÅKNING, framför allt för tex längdåkare, o fotgängare samt andra skoterförare..

Som jag sa, finns inga BRA motargument i MIN åsikt!

Mvh Rasmus
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
nja, nog är e10 farligare i fyllan än vilket skoterspår som hellst, särskilt för andra trafikanter, och inget lagkrav på bilar om alkolås. Sen är det tyvärr inget större problem att komma runt alkolåset för de som vill köra onyktra, så det känns som en onödig fördyring bara
Nog är det väl så att det är farligare att köra snöskoter än bil, speciellt när man är påverkad av alkohol !
Tänk dig en väg, som inte är bredare än bilen och med träd som står alldeles intill vägen, föraren störfull, tror inte att bilföraren skulle komma så långt med bilen under dessa förutsättningar !
Men detta är ju ett högst vanligt scenario, när en skoterfyllerist sätter sig på snöskotern
Sannolikt så har bilföraren större överlevnadsmöjligheter, än den oskyddade snöskoteråkaren.

Även om man med snöskoter (som tur är !) är en mindre risk för medtrafikanterna, än med en bil, så är det ju inte det som diskuteras i första hand när skoterdöden tas upp.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
de som brukar och vill köra onyktra kommer garanterat att koppla bort funktionen, och vi andra som kör nykter spelar det inte så stor roll, förutom att vi har en till pryl som kan krångla och fördyrar skotern.

visst det finns inga "motargument" men är det verkligen en vettig lösning på problemet? enligt mig så är det inte det.

det finns inga motargument till en massa andra behjärtansvärda saker, men de behöver inte heller vara vettiga
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja vi får väll se det är ju det som testet kommer o titta på ingen har ju testat om det funkar i kyla o jag tror inte att en alkoholiserad skoteråkare har dom tekniska kundslaperna att han eller hon kan koppla förbi ett alkolås.
 
R

Robin

de som brukar och vill köra onyktra kommer garanterat att koppla bort funktionen, och vi andra som kör nykter spelar det inte så stor roll, förutom att vi har en till pryl som kan krångla och fördyrar skotern.

visst det finns inga "motargument" men är det verkligen en vettig lösning på problemet? enligt mig så är det inte det.

det finns inga motargument till en massa andra behjärtansvärda saker, men de behöver inte heller vara vettiga
1. På samma sätt kan man ju säga att startnyckel är en onödig pryl som krånglar och fördyrar. Om man nu tycker att det är så krångligt att blåsa i en liten apparat som tar 10-15sekunder extra innan man kan starta skotern så så kan man ju på samma sätt säga att "ne jag kopplar förbi nyckel för att spara 1-2sekunder samt så finns ju risken att nyckeln går av och då kan man ju inte starta" vist nu vart det där ett väldigt långstökt exempel men ändå prinsipen är den samma.

2. Vad skulle en vettigare lösning vara enligt dig? Att kanske tvinga alla kända alkoholister att använda alkolås? Väldigt långsökt samt diskriminerande, även ännu mer opraktiskt i och med att mörkertalet med folk som har problem med alkoholen är nog 10ggr större än dom som söker behandlig för det och på så sätt kommer med i något slags register.

3.På vilket sätt är alkolås inte vettigt? Om man införde alkolås på alla fordon som kräver något slags förarbevis eller körkort så hade nog klagomålen ang alkolåset inte varit ens 1/3 så många, Att endast ha som motargument att "Bilar har ju inte de, eller båtar har ju inte de, varför måste vi ha de då?" Är ju ungefär lika moget som en 10åring som inte får lika dyra leksaker som sina kompisar.

Alkoholen är ju inblandad i sådan jättestor andel döds eller skadeolyckor på snöskotern att om dom minskade så hade tom majoriteten av skador och dödsolyckor även minskat.

Vist det finns dom som tycker att enbart nolltolerans från folk mot folk hjälper men det är ju tydligen inte så nu eftersom dessa olyckor inte minskar precis, då måste åtgärder tas för att vi inte ska få ännu mer regleringar.

Men det är ju som jag tror att folk är mer oroliga om att alkolåset kommer att fela och inte fungera pga de miljöer dom utsätts för, det förstår även jag och det är något som även jag är emot, ska det införas så ska det först finnas ordentliga grejer som klarar av all sorts körning.
Om det inte finns så ska man inte heller införa något som man inte vet om det kommer funka, det blir ju livsfarligt, folk som fasnar uppe på något fjäll osvosv.
Men finner man en bra lösning så ser jag inte varför det skulle vara så dåligt?
 
R

Robin

Jo humorn är det väl ingen fel på ;D

Men en motivation till vad du anser jag har fel om i mina åsikter ang alkolås hade ju inte försämrat presis, iom att jag antar att du är väldigt ironisk i det inlägget.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
inte fråga om dina åsikter utan om ditt sätt att argumentera, hellst ditt senaste långa inlägg. Där jag är omogen och ändå så ser jag ingen större skilnad i ditt sätt, hellre tvärsom. plus att du försöker få det se ut som om jag skulle haft andra ideer som jag inte haft som du också kan sabla ner på ditt liknande sätt.

Som sagt det ska diskuteras utan onödiga påhopp, nöjd med motivationen?