Snett styre/skidor

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tja

Efter att jag rullade ett par st varv ganska kraftigt ner får en fjäll sluttning så vart skidorna lite "sne":blink1: alltså om styret är rakt fram så pekar skidorna lite till vänster...Så till frågan, hur fixar jag detta på ett lätt sätt. Är inte så haj på att meka etc men hörde att det var lätt att fixa. Även går det att spänna så man slipper glappet i styret? måste svänga en bit för att skiten ska svänga alls.:mmph:

skotern i fråga är ju då en phazer mtx-11
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
kolla alla kulleder m.m. efter glapp, sen borde du kunna lägga en lång bräda längs mattan fram till skidan, sedan så skruvar du ut/in på styrarmen så säga. den raka brädan använder du alltså också för att se till att du får korrekt mycket toe in eller ut. ursäkta om ja skrev lite konstigt, de e ju fredagkväll endå :D
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Jag hade börjat med att kolla upp VARFÖR styret är snett. Är ju sannolikt att ett styrstag eller liknande har blivit krokigt och behöver bytas/riktas.

Eller kanske är det bara själva styret som är lite knäckt, inte helt osannolikt om du rullat skotern? I övrigt håller jag med föregående talare.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Okej tack, men har hittat en hemsida som nån länkade till och mystiskt försvan några sekunder efter åt...:O? Modshop.se dom säljer NTC styrbussningar, har inte så bra kolla på vad det exakt är men fixar det glappet i styret?
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Ja det beror ju på.. Kom glappet efter rullningen? Isf lär du ju ha knäckt nånting i styrmekanismen.

Fanns glappet där innan så beror det ju sannolikt på vanligt slitage. Har dålig koll på vilka bussningar/leder som brukar ge upp först på Phazer men det vet säkert nån annan här.

Annars är det ju bara för dig att låta en kompis ställa sig och vicka på styret medan du kryper runt och kollar vart det glappar, byt dom dåliga prylarna och vips; problem solved!