snedslitna slides...?

NisseD

Ny medlem
1 apr 2021
3
0
1
59
Gräsmyr
har en polaris iq cruiser med ett märkligt fel,
den sliter slidesen galet mycket och snett,
främre halvan på släden har slitits ner 6mm på 25 mil och snett, 6mm på insidan skenan och 4 på utsidan,
detta p.g.a. att mattan buktar upp i mitten?

kan inte se att några metallstänger i mattan är krokiga eller avbrutna?

då måste detta bero på att antingen är det en billig matta som är så vek att den inte håller formen vertikalt och buktar in p.g.a. belastningen?
eller ett konstruktionsfel på hela boogiesystemet, det klara helt enkelt inte lasten?

visserligen är det med två passagerare dessa 25 mil varav den ena(jag) 30 kilo tyngre än en normalsvensk men ska det helt sabotera
slidesens funktion?

slitningen är ju bara främre halvmetern på slidesen, mao är det lägre tryck baktill men
det går ju itne att påverka, dämparen är ju inte ställbar och eljusteringen är satt på max.
så i så fall måste man byta fjädrar i själva dämparen?

främre tryck kan man minska genom att korta remmen vid dämparen men den känns redan nu för mjuk, så det är ju dumt.

finns det bättre eller sämre mattor vad gäller styvheten vertikalt?
hur vet man det om man byter matta.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har du köpt Polaris original slides eller är det något annat fabrikat?
Mina tidigare erfarenheter är att det enbart är original som håller
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Som Pitabroed skriver så håller endast orig eller pirat modell Garland tillverkad i USA. Ingen annat piratmärke som säljs i Sverige håller, de kan slitas ut hur som helst under bara 5 mil. Många piratslides passar dessutom bedrövligt dåligt, man kan vrida dem hur som helst på skenorna. Och de förvärras om man kört dem för varm! Kasta omkull maskinen och testa vrida dem på skenorna, de kan va så illa att de knapt sitter fast. Kolla även mattspänningen så inte den är sträckt som en fiolsträng, slaka den så mycket som möjligt utan att den kuggar över för de ger bet bättre bränsleförbrukning och slidesförbrukning fram i böjen ivf. Kolla även att alla boggihjul sittter kvar och att de snurrar rel lätt. Boggihjulslager kan ju skära så de sitter fast och slits platta och då slits slidsen såklart.
 
Last edited:

NisseD

Ny medlem
1 apr 2021
3
0
1
59
Gräsmyr
är inne på andra omgången slides, första köpt på polaris återförsäljare, vita, om det är original vete?
andra omgången är grå köpt på en svnesk nätsajt?
alla är snedslitna framtill, de som satt på skotern då jag köpte den...
och båda omgångar jag köpt själv...
jag köpte även en reservboggie och på den satt gruvligt snedslitna grå slides?
på första halvmetern framtill.
och nu när jag skulle byta ser jag att aluminiumskenan på ena sidan vad slipad som en kniv på insidan,
för att förra ägaren kört för länge och fått genomslitage...
tur jag hade reservboggin...

helt klart är att det finns en felkonstruktion i boggisystemet, det är alldeles för högt tryck framtill...
den sjunker ner mycket utan att någon sitter på?
och att framdelen på slidesen tar upp det mesta av vikten...??

edit:
mattspänningen är så att den hänger ner flera centimeter på mitten om man lyfter upp den...
men utan att kugga över....
 

NisseD

Ny medlem
1 apr 2021
3
0
1
59
Gräsmyr
asker,
tycker den är rätt bra i övrigt, går som ett skott, tar lite soppa,

svartkatta,
nej, allt är rakt och fint....

men jag har nu mätt upp tryckfördelningen på boggin,
den har 90% av vikten på framdelen av boggin, helt galet!!!
inte undra på att det blir fel,
och iom att kammarna på mattan är flxibla och gör att mattan buktar in mellan skenorna framtill som ger snedslitningen och
p.g.a. att nästan ingen vikt tas upp baktill blir det som det blir...

har nu modifierat bakdämparen och bytt ut en av de 3 fjädrarna i bakdämparen, så att den tar betydligt mera vikt...
men tyvärr är säsongen nu slut så testerna blir om typ 10 - 11 månader :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag brukar ställa in boggin så framdelen tar upp säkert 80-90% av vikten utan förare på plan mark. Detta för att kunna lyfta skidorna lättare mm. Men jag ser inte mer slitage för det.
Ang att din matta böjs låter som glasfiberstavarna har gått av eller åtminstone mjuknat.