Sne topp

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Tjenare, skicka in min topp till westboms för att höra om det var någon spricka i min topp men då säger dom att den är skev 15 tiondelar, är det mycket? och tror ni att går att köra utan problem? eller tror ni jag får haveri efter 20 mil?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
plana den e nog bästa alt. när dem har påpekat det så är den ju sne...:hmmmm2:

kanske kan använda tjockare packningar.. men jag tror de ska gå med original.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
plana den e nog bästa alt. när dem har påpekat det så är den ju sne...:hmmmm2:

kanske kan använda tjockare packningar.. men jag tror de ska gå med original.
okej, men det är oringar på den iställe för packiningar.. går det att titta om den tar luft på något sätt då man har stoppat på toppen?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Om du planar toppen och inte sätter tjockare packning så kan kolvarna slå i toppen när dom kommer upp pga för lite utrymme. Men det beror på hur mycket den måste planas, är det jätte lite kan du säkert köra med original packning är det dock rätt mycket så måste du köra med tjockare packning om du inte vill att det ska slå sönder kolvarna och toppen och kanske till och med vevstakarna när du rycker igång den.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Du menar väll att den är skev på 15 hundradelar. Annars så blir det ju 1,5mm och då är det nog skrot. Men är det som jag tror och man planar minsta möjliga så måste du klara dig utan att kolvarna slår i. Kan inte tänka mig att man skulle ha så lite spel mellan kolvar och topp så att det slår i om man tar av 0,2mm.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Nej faktiskt inte :O han sa att den var 15 tiondelar skev, och jag hade ingen aning om det var mycket så jag frågade och han sa att det var inte var nå snack om saken om den skulle planas eller inte, enligt han skulle det inte funka och köra som den är nu..men efter jag pratat med en som kört skoterkross så sa han att dom brukar vara lite skeva men att det inte gör nån skillnad om dom inte är nå mycket, så enligt han behövs den inte planas..men hur ska jag göra? för köper jag en begagnade topp på skoter demonteringen så vet jag ju inte om den är skev eller har någon spricka, hur ska jag göra? bara att plana toppen kostar 600kr + så har jag tittat om det var nån spricka i den och det kosta 250kr..
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag hade då fått toppen planad, då vet jag att den är rak och är nöjd med det och vid eventuella fel som kommer på skotern så kan jag utesluta toppen
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Men man säger heller inte 15 tiondelar. Är det över 1mm så utrycker man måttet i mm och inte i tiondelar. Skulle den nu vara så skev ändå så kan du ta en en rak linjal eller liknade och lägga mot toppen (på högkant) och då se den skevheten men är det bara 15 hundradelar så kan det vara svårt att se.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
som dykarna sa använd en stållinjal lägg den på högkant på toppen sen kan du lysa med ficklampa bakifrån så ser du var de skiner igenom..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är den 1,5 milimeter skev så syns det ju om man lägger den på köksbordet och kollar lite.... 1,5mm är MYCKET!

Planar man den såpass som 1,5mm så är risken stor att skvishen, (hur i hela friden det nu stavas?), blir helt fel, det går att laga till i efterhand men man ska veta vad man gör.