snabbvärme mountain max?

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
har hittat på min mountain max en kran som leder från insuget på förgasaren till topplocket, på kranen står det on \off har fått höra att detta ska vara något som ska göra motorn varm snabbare? isf var ska kranen stå när motorn är varm?, det har alltid stått på "on" nu har aldrig rört den, kanske någon har en förklaring hur den fungerar?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
det är förvärmning till förgasarna så att dom inte skall frysa(dom vill ha det varmt och skönt).
Om jag inte minns fel så ska den stå på ON om det är kallare än -5(ej helt 100,kan vara 0 grader också)
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
aha okej! tack för det, bra o veta då bränner man då inte upp motorn om den stå på fel. kan nog behövas för tanken har slagit mig att gasarna rätt lätt borde frysa eftersom den är så extremt lättgasad.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag hade liknande på Vipern som jag hade. Körde med den i "off" hela tiden, även då det var tok-kallt ute. Maskinen gick bättre/renare utan förvärmning. Gasen har aldrig frysit.
 

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
På min så släppte en av mässinganslutningarna i kranen under färd, sprutade kylvätska över hela maskin. Vart ganska effektfullt med tämligen kraftig ångutveckling :).

Lite ot men ändå.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
På min så släppte en av mässinganslutningarna i kranen under färd, sprutade kylvätska över hela maskin. Vart ganska effektfullt med tämligen kraftig ångutveckling :).

Lite ot men ändå.
ganska stor bastu varning då man klyver en viper motor med hjälp av en halv vevstake i 80 blås med
bort me toppen , piporna , gasarna och grattis du har nu en 2 delad motor :rock:
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
okej! jo bättre med kall insugsluft, ska provköra den med kranen på off då, den brukar kunna bluddra lite på mellanregistret men kanske blir bättre då,
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
okej! jo bättre med kall insugsluft, ska provköra den med kranen på off då, den brukar kunna bluddra lite på mellanregistret men kanske blir bättre då,
Skulle tro att bluddret minskar samt att den blir lättare att starta då den är varm (om du har problemet med att du måste hålla full mutter då du rycker i snöret). Om nu mot förmodan gasarna skulle frysa så dödar TORS motorn och då är det bara att slå på lite värme.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
okeJ! har då inte haft nåt problem med att starta den, men blir om att prova bara det kommer lite mer snö nån gång!! bara + grader hela tiden...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
kranen hjälper väl mest om du kör i puder och får snö på/i förgasarna/luftburken.

du ska definitivt ha den på off frampå vårkanten:)