Snabbhjälp!!! Tankning på Orsa Finnmark???

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hej!

I morgon startar jag och några kompisar årets långtur. För en gångs skull utgår vi inte hemifrån mig i Härjedalen utan startar lite söderut vid Våmhus/Orsa. Själv åker jag 4-takt och behöver inte tänka så mycket på soppastopp men några av kompisarna åker törstiga 2-taktare:rolleyes:

Vi har ca 18 mil åkning första dan över Orsa Finnmark till Glöte/Lofsdalen. Frågan är om det går att tanka nånstans på vägen utan att avvika alltför mycket från "raka spåret". Tex i Kräckelbäcken!?? Annars kan man ju sticka lite österut till Västbacka vid E45:an men det är ju en "onödig" avstickare österut. Lillhärdal är ju ett annat alternativ men även det är en liten avstickare. Kräckelbäcken vore perfekt.....jag har för mig jag läst i nåt forum att det skall finnas en automatpump där!???

mvh / Matti
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Nix, Kräckelbäcken är en fädbod, inga tankställen.

Finns egentligen bara Lillhärdal som tankställe vilket egentligen inte är någon avstickare utan en annan väg till Lofsdalen. Egentligen föredrar jag den när jag tänker närmare... Nåja, är c:a 13 mil till Lofsdalen från Unntorp, lägg på c:a 2 mil från Våmhus och det blir 15 mil. Med två liter milen tar sig väl alla moderna skotrar fram men börjar man komma upp i 2.5-3 liter är det lite värre. Är c:a 8 mil till Lillhärdal från Unntorp så dit klara nog dom flesta.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Japp, i Västbacka kan man inte tanka. Vi var däremot dit och käkade lite på värdshuset som inte alls har dålig mat faktiskt. Leden dit från Hamra var dock ospårad! (Ursäkta OT)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det blev tankning i "Häddal". Skapliga leder, lite dåligt med snö just ner i Lillhärdal bara. Vår tur var: Våmhus - Glöte - Funäsdalen - Gördalen - Våmhus. Ja, inte riktigt, jag och en kompis vände åter uppemot Härjedalen från Särna sista dagen medan resten av gänget styrde kosan söderut till Våmhus via Älvdalen. Ca 80 mil på 4 dagar. Fin körning men stalpiga leder där det varit plusgrader några dagar. Bäst var det i Härjedalen som helhet (naturligtvis;)), även nordvästra Dalarna-hörnet hade rejält med snö (Grövelsjön, Flötningen, Drevdagen och nedåt Gördalen), inemot Särna blev det sämre igen.

Måste bara få ge en brasklapp om den otroligt dåliga ledutmärkningen på södra finnmarken, från Våmhus uppemot Bösjön och förbi :mad:, vill "infödingarna" inte ha skoterturister där måntro!??? Det är först när man passerat Älvdalen-Lillhärdalsvägen som det börjar bli skaplig (norr om Kräckelbäcken). Konstigt nog fanns en snutt bra markeringar söder om Andljusvarden (såg ut som de nya "Nordic Area" skyltarna), men sen bara försvann markeringarna på en flera mil lång sträcka. Som tur var fanns GPS med. Nej, tag lärdom av de ideella klubbarna i Härjedalen (Hede, Hedeviken, Vemdalen) :)

Kan rekommendera Fulufjällscampingen i Gördalen om man har vägarna dit. Kanonboende och service med bla vedeldad bastu/grillkåta/badtunna.
www.fulufjallscampingen.se. Brasklapp dock även här för urusel skyltning i och omkring Gördalen. Fick fråga om hjälp för att hitta till tankning och boende.

Och ja, vi har några "monsterskotrar" i gänget som vill ha runt 3 lit/mil vid inspirerad körning, bla Lynx Rave SP 800 -02 och Arctic Cat ZR 900 SnoPro :p

Ha´de / Matti