snabb hjälp! passar -93ans 670 el/tändnings delar på -97ans

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
passar ett svänghjul och pickup från en -93as 670 på en -97as?det är väll samma motor?

(pickup=givaren som känner av då magneten på svänghjulet passerar@670)

behöver snabb hjälp! annars ligger fjällresan pyrt till!

är mycket tacksam för svar!
pro_
 

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
har fått hem lite delar nu! ett sväng hjul,stator och pick'upen. har monterat detta på skotern men ingen skillnad!

problemet lyder: hadde varigt ute och kört en hel dag och var på väg hem då skotern bara tvär dog efter ett litet (då menar jag litet) gupp på en åker. trodde först att jag kommit åt dödar knappen, men så var inte fallet. började leta efter kontakter som hoppat lös, men icke. det fanns ingen gnista och jag kände hur jag började svettas under hjälmen.väl hemma i garaget upptäcktes att den så kallade pickuppen tagit i svänghjulets magneter och blivit upplöst till små bitar. fick tag på nya delar från en 93as 670 som passade och dom ser lika dan ut förutom sväghjulet som har en stor vikt på sig(säkert halvkilot tyngre). men kryss kilen och magneterna sitter på samma plats och dom är lika stora (sitter monterat nu).

detta har inte gjort någon skillnad! får fortfarande ingen gnista... eller den kan tända till ibland efter några drag! en riktig kraftig gnista (det gjorde den innan med den trasiga pickuppen också).

nån som haft liknande problem? behöver hjälp!

har mätt och får ut ca 12,7 ohm på orginala statorn och 13,2 ohm 93ans, 242 ohm från pickuppen. snälla! är det nån som vet vad värderna ska vara?

ska fösöka få tag på nån lokal återförsäljare i morgon som kan informera om värdena!

tusen tack för svar!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Statorn verkar ok, eftersom båda håller sig inom rimlig felmarginal. Pulsgivaren är jag osäker på, men kan mycket möjligt vara rätt värde. Mät upp lindningarna i tändspolen också, sen kollar du med ÅF om det är rätt värden

Kan även vara CDI'n som är väck och den går tyvärr inte att mäta upp..

Har du prövat att koppla förbi dödarkretsen?
 

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
jag har nu fått tag på en ny cdi och tändspole! ingen skillnad :bawling:!

hur kopplar man förbi dödaren?

kan/hur man koppla förbi alla "start tillbehör" och köra utan nyckel, nödlina?
tog isär den och testade att föra ihopkablarna, ingen skillnad. testade att ha isär kablarna, ingen skillnad.

det värsta med det hela är att alla värden stämmer! frågade åf! 10-20ohm på statorn = ok och ca 240 på pulsgivare = ok. vi har bytt cdi och tändspole idag!

ingen gnista...:hmmmm2:
 

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
kan nu säga med stolthet att den har startat!

jag bytte tillbaka till 97 ans svänghjul och den startade! anledningen till att jag satte på 93ans svänghjul var att enligt uppgift från en kille, skulle det bara gå om allt (både svänghjul, stator och impulsgivare) kom från samma skoter/årsmodell... vilket inte stämde.


koppla bort dödaren gör man genom att sära på kablarna iaf på mxz 670 -97



nu finns det bara ett problem kvar! det är att ställa tändningen, det hoppas jag kunna fixa på egenhand men ”tips och trix” är mycket eftertraktade.

pro_