Snabb fråga: Billjud

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Märket spelar ingen roll, men jag undrar om steget orkar driva 12":an fullt ut?

Maila/ring till dem för att få mått på lådan så kan du kolla hur den passar i bilen
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hmm kanske det, har faktiskt inte nån koll alls på sånt här... hur vet ja om den orkar driva? va ska man kolla på?

De är då beställt så får väll se. Är det nån risk me att spela om den inte orkar driva fullt ut elr blire bara sämre ljud?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Har du lite kunskap så rekommenderar jag hellre att du köper en lös bas och bygger låda själv. Det blir ofta billigare och i slutändan bättre. Fabrikslådorna är sällan byggda för få ut så mycket som möjligt av basen.

Jag förespråkar alltid monoblock slutsteg till basar då det är tillverkade för att hantera basar vilket ger både bättre ljud och kontroll på basen.

Edit: Att använda ett för klent slutsteg gör inte bara ljudet sämre, det skickar också ut "oren" signal till basen som förr eller senare kommer bränna den. Det är väldigt sällan man bränner en bas med för mycket effekt, däremot är det betydligt lättare med för lite.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Vad ska jag kolla på om den orkar driva basen elr inte? står ju inge spec om slutstegen och basen utom att basen ska vara lättdriven.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Angånende effekten på både slutsteg och högtalare/basar ska man kolla efter RMS watt, det är den verkliga effekten slutsteget kan lämna ut under rätt förutsättning. MAX watt är ungefär vad slutsteget teoretiskt skulle kunna lämna under någon millisekund för att sedan brinna upp, alltså ska man inte gå efter det, men det säljer åt de som inte förstår. Större välkända tillverkare som tex. DLS, Rockford Fosgate, Kicker mfl. anger endast effekten i RMS.

Då jag räknat ihop vad sakerna ovan skulle kostat så gissar jag på att din budget är 5000-6000:-? För dom pengarna finns det inte riktigt plats för ett monoblock till basen. Det funkar ju med ett 4-kanal, två kanaler till kitsytem och de andra två bryggade till basen som du kanske hade tänkt? Det är inte optimalt men fungerar, kräver dock en lättdriven bas.

Mitt tips är att skicka ett mail till Jimmy på blekingebilradio (support@blekingebilradio.se), han är grymt duktig på billjud. Berätta vad du vill ha ut av ditt system, storlek på kitsystem och bas och din budget så kommer du få ett förslag på bästa möjliga för pengarna.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Ok är ju som sagt redan beställt :/ så får se kanske lägger basen på hyllan å köper ett monoblock till den senare om jag inte nöjjer mig med ljudet med den kopplad till detta slutsteg... men tack för alla svar, ska vara försiktig så jag inte bränner basen :p
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Okej, nackdelen med den basen till ex. det steget du också beställt är att den har dubbla talspolar på 4ohm, dvs impedansen du kan koppla den till blir 2ohm eller 8ohm beroende på hur du kopplar. 2/4-kanals slutsteg klarar endast att bryggas ner till 4ohm, 8ohm går ju men du får då ut väldigt lite effekt. Då måste du bara driva den på en kanal kopplad till 2ohm, blir inte heller bra med effekt till den men det är det som kommer funka bäst för tillfället.

Finns vissa undantag på slutsteg med flera kanaler som tål att bryggas ner till 1ohm, bla DLS har en modell, men då får man betala ca 10 laxar för det :)

Edit: Ge fan i bass boost vredet också om det finns på slutsteget.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Okej, nackdelen med den basen till ex. det steget du också beställt är att den har dubbla talspolar på 4ohm, dvs impedansen du kan koppla den till blir 2ohm eller 8ohm beroende på hur du kopplar. 2/4-kanals slutsteg klarar endast att bryggas ner till 4ohm, 8ohm går ju men du får då ut väldigt lite effekt. Då måste du bara driva den på en kanal kopplad till 2ohm, blir inte heller bra med effekt till den men det är det som kommer funka bäst för tillfället.

Finns vissa undantag på slutsteg med flera kanaler som tål att bryggas ner till 1ohm, bla DLS har en modell, men då får man betala ca 10 laxar för det :)

Edit: Ge fan i bass boost vredet också om det finns på slutsteget.
Haha ok, tack för tipset, kommer ta det lugnt med basen tills jag köpt ett monoblock till den. Får väll hålla utkik på blocket om det kommer nån lite billigare variant.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Ska ringa till dom imorgon å se om dom hunnit skicka grejjerna, så kanske man kan byta slutsteg. Har ni nått typs på ett bättre slutsteg elr äre ett monoblock man bör köpa + 4 kanal slutsteg?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Köper du ett monoblock räcker det ju med ett 2 kanal till kitsystemet. Men MDS tycker jag har lite dåligt utbud på slutsteg, antingen det billigaste skiten som man knappt vill ta i med tång eller av dyrare modell.

Med det här hade funkat bra, till bra pris också.
http://blekingebilradio.se/product.html/zachry-k1200d?category_id=181 till basen
http://blekingebilradio.se/product.html/hertz-he-2?category_id=182 till kitsystemet

Eller alternativ 2
http://blekingebilradio.se/product.html/hertz-digital-power-hdp4?category_id=184 till båda
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Nu har jag ring å frågat och köpt till ett x2 slutsteg då monoblocket inte sku komma på länge och han sa att det inte hade nå problem att driva basen, så tack för hjälpen alla.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Nå är de så att jag snart ska få ett http://mds.se/product.html/mds-mds-x2?category_id=2602 som ja ska koppla till basen som har 2x4 ohm talspolar. Är det någon som skulle orka ge mig en lite mer detaljerad beskrivning om hur jag bäst kopplar de, vad jag fattar så ska detta bara vara att koppla in från bas till slutsteg å inte behöva gå in i baslådan å koppla nå?

http://www.docentdecibel.se/faq/billjud/hur-kopplar-jag-in-basen/basarna-naer-de-har-dubbla-talspolar-fyra-anslutningar-/prod_8.html hittade den här förklaringen är det nån av dessa sätt jag ska änvända?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Kan ju då säga att jag aldrig kommer beställa från MDS igen.... Orkar inte gå in på allt som blivit fel men 2 månader och en halv månad senare så har jag fortfarande inte fått mina högtalare.

Är det nån som vet nån butik i Luleå som har billjud?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Finns en butik vid Plantagen och det. Man ser den om du kör från "Rostbollen" och in mot centrum så kommer den på vänster sida. Kommer inte ihåg vad den heter just nu tyvärr.