Snöskoter i Kanada

johanlarsson

Medlem
23 okt 2012
6
0
1
torsby
Tja på er!
Johan larsson heter jag och är 23år. Är helt ny på det här forumet och tänkte se om det finns någon som ska eller har varit i Kanada och åkt skoter.

Jo det är som så att jag och min flickvän ska flytta till Calgary Januari 2013 och åka snöskoter och skidor.
Ska jobba och åka skoter varje ledig stund stund är de tänkt och min flickvän ska åka skidor.

Så tänkte helt enkelt fråga om det finns någon eller några som ska dra sej mot Kanada i vinter får att åka skoter som man kanske kunde hänga på?:)

Funderar på att åka kring Golden och kanske Whistler, ni får gärna komma med alla möjliga förslag om ni har några.:)

johanlarsson

Medlem
23 okt 2012
6
0
1
torsby
Har förmodligen fått jobb i Calgary men inte säkert än.
Jag är snickare och kollar man på internet så verkar de strömma in snickar jobb där så ja tror inte de ska vara några problem att få nått.
Och det är i Calgary jag tänkt jobba.

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Sugen på att åka dit med! Hur fort fick du ditt visum? Visst äre ett år du får jobba i canada då? vad kostade det och hur mkt pengar måste du ha med dig in i landet?

johanlarsson

Medlem
23 okt 2012
6
0
1
torsby
Jag gick in på kanadensiska ambasaden i sverige och sökte på nått som heter international experience canada.
Tog ungefär tre veckor att få svar om jag minns rätt.
Dom tar bara in 600 personer om året genom det programet så det gäller nog att söka ganska snart tror jag.
Kostade ungefär tusen spänn att söka så de är inte så farligt.
Man var tvungen kunna visa att man hade minst 16 tusen kronor.
Och visumet varar ett år.
Jag skulle tro det är värt varenda krona det kostar att åka dit om man är skoterintresserad! :)

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Jag och Niseye här på forumet pratade tidigare i somras om att åka över till Kanada i vinter men tyvärr så kom det studier och jobb ivägen för vår del så det blir inget den här säsongen men drömen lever kvar. =)

jag räknade lite grovt på vad det skulle kosta att åka över i ca 2-3 månader. Då räknade vi inte på att jobba där borta utan bara åka skoter och leva livet. =)

Flygbiljett t/r ca 8 tusen.

Skoterköp tex pro rmk 2011 eller 2012:a ca 65-70 tusen plus försäkring.

Beroende på vart man bor och hur nära man har till bergen där man åker men vi pratade om att gå ihop och köpa en pickup med "sleddeck" så man får plats med 2 skotrar på flaket. 15-20 tusen per/person för att få en vettig" pickis där borta.

Sen räknade vi grovt på att leva och bo i ca 2-3 mån skulle kosta ca 30tusen.

Så vi räknade att man behövde ca 130 tusen för att klara det. Sen får man givetvis tillbaka pengar när man säljer skotern och pickupen framåt våren när man åker hem men man får säkert inte tillbaka allt det man gav för varken skotern eller pickupen då men det får man räkna med.

Som sagt detta var en väldigt grov kalkyl. jag kanske är ute och cyklar totalt. =)

/ Johan.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag och Niseye här på forumet pratade tidigare i somras om att åka över till Kanada i vinter men tyvärr så kom det studier och jobb ivägen för vår del så det blir inget den här säsongen men drömen lever kvar. =)

jag räknade lite grovt på vad det skulle kosta att åka över i ca 2-3 månader. Då räknade vi inte på att jobba där borta utan bara åka skoter och leva livet. =)

Flygbiljett t/r ca 8 tusen.

Skoterköp tex pro rmk 2011 eller 2012:a ca 65-70 tusen plus försäkring.

Beroende på vart man bor och hur nära man har till bergen där man åker men vi pratade om att gå ihop och köpa en pickup med "sleddeck" så man får plats med 2 skotrar på flaket. 15-20 tusen per/person för att få en vettig" pickis där borta.

Sen räknade vi grovt på att leva och bo i ca 2-3 mån skulle kosta ca 30tusen.

Så vi räknade att man behövde ca 130 tusen för att klara det. Sen får man givetvis tillbaka pengar när man säljer skotern och pickupen framåt våren när man åker hem men man får säkert inte tillbaka allt det man gav för varken skotern eller pickupen då men det får man räkna med.

Som sagt detta var en väldigt grov kalkyl. jag kanske är ute och cyklar totalt. =)

/ Johan.
Du glömde kostnaden för bensin och olja.

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
så här räknade jag på bensin och oljan. (GROVT räknat så klart )

Gjorde en liten snabb uträkning på bensin kostnaden till skotern. (avrundar jämt).
Säg att man kör 120 mil, och skotern drar 5 liter milen. Det blir runt 600liter.
1 gallon är 3,78 liter.
Runt 160gallon kommer gå åt.
1 gallon kostar ca. 3,8dollar.
160 gallon kostar då alltså ca 610dollar.
610dollar blir 4212:- kronor!

Vi säger 4500:- plus olja.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om ni planerade att enbart leva livet (köra skoter ) där borta, så måste jag säga att 120 mil låter lite?

Detr färre mil än en skoterintresserad svensk med heltidsjobb kör på en säsong.

Nog borde vara närmare 250-300 mil (minst) på den tiden om
Man är sär för att köra.

Men kalkylen funkar ju ändå:)

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Om ni planerade att enbart leva livet (köra skoter ) där borta, så måste jag säga att 120 mil låter lite?

Detr färre mil än en skoterintresserad svensk med heltidsjobb kör på en säsong.

Nog borde vara närmare 250-300 mil (minst) på den tiden om
Man är sär för att köra.

Men kalkylen funkar ju ändå:)
ja precis! räknar man på 250 mil är det bara dubbla upp min uträkning :)

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
hur gick de för dig? Vill veta allt då jag funderar på att satsa allt till nästa säsong! Söka jobb och köra så mkt som möjligt! Köpte du en skoter eller hyr du? Vad hamnade kostnaden på nu såhär i efterhand då du har provat på de i nån månad!?

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
hur gick de för dig? Vill veta allt då jag funderar på att satsa allt till nästa säsong! Söka jobb och köra så mkt som möjligt! Köpte du en skoter eller hyr du? Vad hamnade kostnaden på nu såhär i efterhand då du har provat på de i nån månad!?
Du är inte ensam om dom tankarna.. :)

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
hade du tänkt göra? Hade varit trevligt om man blev ett gäng som åkte tillsammans därborta så man kan upptäcka de tillsammans! Är ju bara en fördel om man är en grupp ist för 2 st typ! :D
Lång väg dit, men om allt går som planerat:

Sluta gymnasiet i vår, skaffa jobb i Norge mellan typ Juli-November för att tjäna ihop lite pengar, och sen dra iväg till Kanada i slutet av Januari och bli kvar ett år.
Åker i så fall på IEC visumet.

Sådan ser planen ut i alla fall :)
Sen om allt går i lås är en annan femma.

Sällskap är alltid bra att ha! Blir dessutom lättare att leva när man kan hjälpas åt!

Räknade lite smått på kostnader, och kom fram till detta (för en person och ett års tid):

*Resa ~ 10 000:-
*Boende inkl. mat: ~ 6000/mån
*Ny skoter inkl. bensin+olja m.m: ~ 130 000:-
*Pickup inkl. sled deck: ~ 50 000:- (+ bensin/diesel)
*Lavinutrustning+lavinkurs: ~ 15 000:-
*Övriga utgifter: ~ 20 000:-

Totalt: ~ 300 000:-

Nu kanske jag räknade lite högt på många ställen, så det går säkert att få det billigare (och säkerligen dyrare), men det är bara på ett ungefär.
Sen skaffar man ett jobb så får man ju in någon krona där, som kanske slår bort boende/mat-kostnaden i alla fall, och mer om man har tur.

Om någon har någon invändning eller tillägg på min kalkyl så är det bara att säga till.

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
köper ju en beggad skoter för ca 60 - 70! Det är ju ungefär va en 12 - 13ons kostar typ! Sen bränsle och olja för 15 tusen! Så hade nog tagit bort 45 tusen från skoterpriset!
Det lät som du har räknat högt men bättre att räkna för högt än för lågt!

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
93
5
8
köper ju en beggad skoter för ca 60 - 70! Det är ju ungefär va en 12 - 13ons kostar typ! Sen bränsle och olja för 15 tusen! Så hade nog tagit bort 45 tusen från skoterpriset!
Det lät som du har räknat högt men bättre att räkna för högt än för lågt!
Tjena,

Blev det nån resa till Kanada? Funderar på att åka dit antingen bara över vintern eller ett helt år, om man nu kan få visum.
Cykla downhill i whistler på sommaren och köra snöskoter i revelstoke på vintern, vore inte helt fel.