Snöskoter för 30 000:- år 2020

peppesmack

Medlem
26 jul 2020
6
0
1
34
Gävle
Hej,

Vilken skoter hade ni köpt för 30 000:- +- några tusenlappar, nu? Jag hittar liknande trådar men de var så gamla så tänkte att det är bäst att se vad som gäller idag.

Några "krav":
-800cc
-Funkar på led men även rolig utanför

Rätt lös beskrivning men jag vill ha någonting som är roligt att köra. Jag klarar av att sitta obekvämt på leden om det vägs upp av att den klarar av att leverera bra utanför.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
XF800 skulle vara en kandidat för min del om det är 50/50 körning. M800 om det är betydligt mer körning utanför led än på led.
Iaf om 800cc är ett krav.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En pro rmk 800 2011 eller 2012 börjar ligga runt 30k, då har du en maskin som inte gör bort sig mot helt nya maskiner i lössnö.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag skulle hålla mig till Arctic cat för de är enda motorn med 800cc som är hållbar. Vill man ha bra polaris 800 motor måste de va en års 13- för då spricker inte cylindrarna. Och Rotax = lynx o skidoo 800or vrider sig veven på speciellt om de står att den är nyriktad eller som många skriver fel ny balanserad. Synd att du inte kan ta en 600a för då är alla märkens motorer hållbar no worry at all.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Arctic har säkert bästa motorn, men jag anser ändå att det är lättare att fixa en motor än att fixa allt annat på en skoter :) Sen finns det mycket mer delar att få tag på till polaris för det finns så otroligt många av dom. För 30 så är det runt 11-12 man hamnar om man inte går på äldre maskiner. Och en arctic från 10-11 är inte roligt, 2012 rena skräpet sen har väll det nya chassiet blivit lite bättre varje säsong och idag riktigt bra men det tog många år att komma dit och snart är dom borta ur leken.
 

peppesmack

Medlem
26 jul 2020
6
0
1
34
Gävle
Jag skulle hålla mig till Arctic cat för de är enda motorn med 800cc som är hållbar. Vill man ha bra polaris 800 motor måste de va en års 13- för då spricker inte cylindrarna. Och Rotax = lynx o skidoo 800or vrider sig veven på speciellt om de står att den är nyriktad eller som många skriver fel ny balanserad. Synd att du inte kan ta en 600a för då är alla märkens motorer hållbar no worry at all.
Tack för svaren, allihopa.

Vad gäller det du skriver ovan, är det ett osäkert kort att köpa en 800a? Ska ha skotern i stugan med marginella möjligheter att meka allt för stora grejer själv så vore ju skönt om det håller. Kanske en 600a är att föredra isåfall? Men är sugen på att ha något rejält...
 

bevakare

Medlem
24 okt 2016
7
0
1
Västerbottens Inland
Om du inte kan eller vill meka ....fundera då på 4 takt.
Dessa är mera som en 2 takt 600 cc men motormässigt problem fritt.
Personligen vill jag inte gå hem....eller lifta med polare.
800 cc och uppåt är inte helt driftsäkra och tenderar att spränga remmar ofta.
Bara mina tankar........
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Lägger också min röst på arctic Xf 800 hc. Förmodligen den maskin i din prisklass som mest driftsäker samtidigt som busig. Inte superbra varken på led eller i lössnö men bra klös i motor och hyffsat lättkörd
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Finns inga möjligheter att skruva osv, så köp ingen skoter för 30k, för i den prisklassen är det mesta slut om vi nu kikar på lite roligare skotrar (800or,) en 600 i den prisklassen har typ gått flera varv runt jorden och är förmodligen lika slut den. Annars är en 4t att föredra men hur kul är det? Annars om du kan lägga ut pengarna så köp en ny tundra 600efi, jag har det och den kommer nog inte passera 50mil under garantitiden på 4 år men samtidigt så kommer den inte sjunka så mycket i värde heller, men jag planerar att ha den minst 10år om jag blir nöjd med den, den kommer stå i stugan som andra skoter så den vill jag inte hålla på att jävlas med när den ska användas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för svaren, allihopa.

Vad gäller det du skriver ovan, är det ett osäkert kort att köpa en 800a? Ska ha skotern i stugan med marginella möjligheter att meka allt för stora grejer själv så vore ju skönt om det håller. Kanske en 600a är att föredra isåfall? Men är sugen på att ha något rejält...
De är bara arctic cat 800 och om du hittar en Polaris årg 12 med bytt cylinderbank till 13 som håller bra. Kolla in alla Polaris 12or och leta efter en som har 13 cylinderbank helt enkelt. Annars köp en 600a då behöver du inte köra ett vist märke du kan välja o vraka hursom. En 600a är ju roligare än alla fyrtaktare ivf.
Om du kan lägga en slant extra har jag en Polaris 155" Assault 800 år 14 till salu den är i fint skick rakt igenom ca 380mil
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Går du på 600cc är det som skrivits ett helt annat urval. 4T har en betydligt mindre beundrarskara, den är lika hängiven som 2T piloterna men mindre. Och utan att ha kört 4T så är jag lite med fötterna i båda lägren, driftsäkerheten lockar, hanterbarheten (som man läst sig till) avskräcker.
Men visst, en 4T med 240 ponnies hittas lätt för 30-35tusen oprutat, så är man inte rädd för 4T finns potential.
Själv besitter jag inte riktigt modet, varken till köp av 4T eller att köra med 240 ponnies.

Så min röst faller på att kika efter 600cc, beroende på hur pass van pilot du är förstås.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
De enda problem AC 800 har haft är väl DiamondDrive på firecat och lite variatorstrul på främst första årsmodellen (2012) på procross?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vad tycker vi om artic cat f8 -09?
Om du kan stå ut med de groteskt fula trynet på dem så är de ett kanobra köp. De är så fula att de går stilla blod med dem så den måste va snorbillig så du får igen pengarna vid försäljning om de nu går sälja en sådan?
Enda nackdel är väl Dimondrive för den är halvdålig hållbarhet på men är man noga med oljebyte typ var 150 mil och att man tar isär och kollar lager samt byter dem vid lilla minsta misstanke att de är felande så håller den halvbra till ok. Om de rasar kostar delarna minst 8000kr!
Dimondrive stjäl även effekt så de stänker om det räkna med 10hk mindre till mattan vs en kedjedriven växellåda.
 
Last edited:
Reactions: Psycho Dave