Snöskoteråkning Västernorrland

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Känner att jag vill vidga mina vyer i vinter när det gäller snöskoteråkning i Sundsvall med omnejd. Har åkte kring Kvissleby och mot Matfors med inte längre.

Någon som har bra tips på bra leder men härlig natur och vyer?

Skulle vara kul att höra vart alla inom länet åker och har för favoritställen?

Mvh//Robert
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jag är från Sollefteå och har kört en del däromkring. Finns massor av roliga leder och fina platser att besöka. Men då är det ju en bit att ta sig dit från Sundsvall också :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jo det är ju helt klart att det är de! Men det är ändå inte så farligt! Västernorrland är stort men kul att höra och gärna lite bilder på olika platser osv =) vore skoj o hitta nya ställen!
 

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Skulle vilja tipsa dig om 'Edselefjälle' som ligger i Edsele (ganska självklart?) iallafall så ligger detta rätt högt upp å har alltid mer snö än vad det är på andra ställen. Sen har jag hört att Käckelbäcksmon (Viksjö ungefär) ska ha rätt bra me snö oxå
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Norrsidan av Matfors mot Kovland, Indal Liden, Gussjön m.m har fin åkning med mycket variation. Förra vintern var det väldigt bra med snö också. Finns mycket att se om du bara åkt mellan Matfors åm Kvissle så haru int sett mycket.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
åker mestadels storroten skälsjön mot bispgården och även härnösands gussjön åt de hållet många fina platser och ofta mycke snö och bra leder.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Åker mest i Liden och Järkvissle, men brukar även åka Matfors, huljen, njurunda, kovland och timrå.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Låter intressant! Måste ta och se lederna efter matfors, upp mit huljen indel liden. Är det bra utmärkt dessa leder? Ledkartor upp mot indal?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
solberg.... västernorrlands tak. Mkt rolig åkning på myrar, kraftlinor, mkt grillkåtor/stugor och ordentligt lednär och möjlighet till mkt frikörning.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Lindhaga! Köp en skoterledskarta av timrå skoterklubb (TSSK) på nån mack i timrå lr söråker lr
beställ från klubben, det går bra att lasta av vid gammla timrå värdshus/okq8 macken och därifrån
ta dej ner på indalsälven lr dammen rättare sagt, sen är det bara att välja vilket väderstrek du vill
åka.
 
J

Jona$

väldigt bra skrivet av Lindhaga, borde inte ta mer än 10-15min att nå älven om man kör den rätta vägen via leden till älven sett från parkeringen vid gamla värdshuset. ¨

Annars anser jag parkeringen vid parken i sörberge bättre då den ligger 100m ifrån älven och dess dammluckor men kan vara mer svårfunnet för en som inte är bekant med orten. dock finns juh hitta

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?vad=Bergeforsparken&SearchType=4&Vkiid=ZLTn0PZOtUDUwfMRGVFWJg%3d%3d&Vkid=1461101&searchwhite=true&searchpink=true&mapsearcharea=MapSearchArea.region&cx=1581441&cy=6934925&z=8&mapMode=map&toolbars=banner,zoom,controls,search,&referrer=ViewDetailsPink.aspx
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Måste leta fram min karta jag har över sundsvall, har den från njurunda skoterklubbs om jag är med i, Är det samma karta? Hur har det sett ut med isarna frös indalsälven innan snön kom eller efter? Tanke på va de blir för isläge i vinter, men alla lederna utgår ifrån älven och på norra sidan som älven då?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Måste leta fram min karta jag har över sundsvall, har den från njurunda skoterklubbs om jag är med i, Är det samma karta? Hur har det sett ut med isarna frös indalsälven innan snön kom eller efter? Tanke på va de blir för isläge i vinter, men alla lederna utgår ifrån älven och på norra sidan som älven då?
Du kanske vill vara med på ledvisningen som kommer, är själv sugen på att hänga på
men jag har åkt det mesta här omkring.
Angående vart du kan starta ifrån så brukar det stå ett gäng bilar med släp parkerade vid
stavre grus och då slipper du älven som kan vara lite lurig i början på säsongen, leden
kommer upp från gammla grusgropen och följer vägen till nya gropen för att sen vika
höger mot 331an sen vidare över 331an och upp på berg och myrar,sjöar och allt
där i mellan, du kan hamna vart som helst, bredsjön,åstön,viksjö,ljustorp så sök fram
kartan och planera.
 

grop

Välkänd medlem
Förra vintern letade jag och grannen upp en väg hem ifrån oss, Antjärn i Härnösand. Vi har dåligt med leder nära inpå oss så vi lyckades ta oss efter kraftlinan som går ganska parallellt med E4an in på Timrås leder. Var ganska besvärligt att köra där ifol med den snön som vad då men det gick. I år blir det nog bättre då det iaf är lite botten i år.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Förra vintern letade jag och grannen upp en väg hem ifrån oss, Antjärn i Härnösand. Vi har dåligt med leder nära inpå oss så vi lyckades ta oss efter kraftlinan som går ganska parallellt med E4an in på Timrås leder. Var ganska besvärligt att köra där ifol med den snön som vad då men det gick. I år blir det nog bättre då det iaf är lite botten i år.
Du körde alltså kraftlinan fram till Bye?