Snön i sälen o gördalen

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Var upp till kläppen en snabbis i lördags natt, kom dit 00.30 och då var det 7 grader varmt och spöregn :(
Vet inte hur det ser ut uppe på fjället!

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Vart ett par korta svängar i sälen i helgen, regnade mycket natten lördag/söndag så söndagen var blöt och tung. Snön packades ihop ungefär 1,5-2 dm utanför stugan över natten. Uppe på fjället var det hyfsat med snö, lederna hade mycket iaf även om det såg ut som banan från os-finalen i puckelpist. Lite småsten som stack upp här och var mellan statoil och högfjället

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Läget i norra dalarna:
Mycket vattenmättad snö efter regnvädret natten mellan lördag-söndag.
Snön har sjunkit ihop ca 20 cm sen i fredags.
Lössnön bär ingenting,inte ens lederna i kanterna.
Omväxlande barmark/mjuka spår eftersom det varit + grader sen mitten på förra veckan och kommer mest troligt att så vara resten av veckan.
+5 just nu i skuggan.

Du bestämmer själv,men jag hade inte rekommenderat en skoterresa nästa helg.
Ser tyvärr ut som snön hinner försvinna innan det blir kallt.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
kollade just klart.se o där säger dom -grader på nätterna + på dagarna då borde det ju inte töa bort så mycke per dygn

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Räkna på dygnsmedeltemp så ser du att du hamnar en bra bit upp på + sidan.
Problemet närmaste veckan är inte så mycket att det töar utan att snön som finns kvar inte bär/hinner frysa ihop.

Last edited:
E

ejwbegysv

Som det ser ut just nu på väderleksrapporten skulle jag inte tveka en sekund på att åka upp till Gördalen/Sälen till helgen... 7 grader och sol hela helgen...

Jag ska nog försöka ta mig upp iaf... säsongen är kort...

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Vi har haft kring noll grader sen igår kväll och det är fortfarande det, så snö kommer det att finnas under helgen utan problem. Lederna är hårda och bra här än. Själv tänker jag roa mig i östsluttningarna på bergena nu under helgen, där solen inte har påverkat så mycket än. Tveka inte, åk upp och roa dig för fullt.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Snöstatus i gördalen är blötsnö med genomslag titt som tätt dock hyggligt med snö (40-80cm ),det snöade ca tre timmar igår när vi va där har nåra bilder i min profil